Biblijne podróże: miejsca święte na Bliskim Wschodzie 5.0.0.1.1.002
W ramach wykładu przedstawione zostaną najważniejsze miejsca biblijne, związane z wydarzeniami i postaciami występującymi w Starym i Nowym Testamencie, które na bazie przekazów historycznych lub ukształtowanej wielowiekowej tradycji, były w przeszłości bądź są do dnia dzisiejszego uznawane za miejsca święte i jako takie odwiedzane przez przedstawicieli trzech wielkich religii monoteistycznych.
Każde z miejsc świętych zostanie omówione w kontekście biblijnym, dlatego ważnym elementem zajęć będzie analiza perykop biblijnych związanych z nimi. Ponadto, przy pomocy środków multimedialnych, zostanie przedstawiony obecny wygląd każdego miejsca oraz ukazany jego kontekst geograficzny, historia i wyniki przeprowadzonych w nim badań archeologicznych.
Zajęcia przebiegać będą wg następującego schematu:
1. Jerozolima: Syjon i rejon świątyni jerozolimskiej.
2. Jerozolima: Bazylika Bożego Grobu i inne miejsca święte chrześcijan.
3. Miasta Dawida: Betlejem i Hebron.
4. Nazaret i Kana Galilejska.
5. Rzeka Jordan i Jezioro Genezaret oraz miejscowości leżące na ich brzegach.
6. Góry Galilei i Libanu: Tabor, Karmel, Hermon i Meron.
7. Cezarea i inne miasta wybrzeża Morza Śródziemnego.
8. Góra Synaj, Kair i osady Negewu.
9. Góry Nebo i Hor, Madaba.
10. Damaszek i Antiochia Syryjska i miasta Dekapolu.
11. Nadmorskie ośrodki Azji Mniejszej: Efez i Milet.
12. Kapadocja: Antiochia Pizydyjska, Ikonium, Listra i Derbe.
13. Galacja; Kolosy, Hierapolis i Laodycea.
14. Smyrna, Pergamon, Tiatyra, Sardes i Filadelfia.
15. Cypr, Patmos i inne wyspy greckie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W12; P7S_WG;
W2. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14, P7S_WG, PS7_WK);
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_U01; P7S_UW
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową - TMA_U05, P7S_UW;
U3. Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych - TMA_U06, P7S_UW;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR;
K2. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05, P7S_KO;
K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - TMA_K03; P7S_KR.
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
• ocena zaliczeniowa na podstawie obecności na wykładzie i przygotowanej prezentacji.
C. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie ma wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki.
W2. Student nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła i teologii.
W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;
U2. Student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy;
U3. Student nie potrafi integrować wiedzy z różnych subdyscyplin.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student nie dostrzega złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K3. Student nie potrafi pracować w grupie.
• ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student posiada podstawową wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki;
W2. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii;
W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz próbuje formułować na tej podstawie sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i z niej korzystać;
U3. Student potrafi w podstawowym stopniu integrować wiedzę z różnych dyscyplin.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i w pewnym stopniu rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K3. Student potrafi pracować w grupie.
• ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student ma wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi;
W2. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;
W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie ogólne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować działania zmierzające do rozwijania swoich zdolności;
U3. Student ma umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności;
K2. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi i potrafi integrować perspektywy właściwe dla kilku dyscyplin naukowych;
W2. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym i zna przykłady pozytywnego oddziaływania Kościoła i teologii na kulturę.
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sprawnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową;
U3. Student ma umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz potrafi zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób;
K2. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości, doskonale rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów i stosuje je w swoim działaniu.
K3. Student potrafi bardzo efektywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Literatura
A. LEMAIRE (red.), Świat Biblii, Wrocław 2001;
J. MURPHY-O'CONNOR, Przewodnik po Ziemi Świętej, Warszawa 2013;
C.E. FANT, M.G. REDDISH, A Guide to Biblical Sites in Greece and Turkey, Oxford 2003;
C. MEE, T. SPAWFORTH, Greece, An Oxford Archaeological Guide, Oxford 2001;
O. KEEL, M. KÜCHLER, C. UEHLINGE, Orte und Landschaften der Bibel, Bd.1: Geographisch-geschichtliche Landeskunde, Göttingen 1984;
M. KÜCHLER, Orte und Landschaften der Bibel, Bd.4.2: Jerusalem: Ein Handbuch und Studienreiseführer zur Heiligen Stadt, Göttingen 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: