Teologia dogmatyczna: Eklezjologia i mariologia 5.1.0.0.1.028.c
Określenie genezy i natury Kościoła: analiza wybranych obrazów Kościoła (społecznych, politycznych, teologicznych), krytyka błędnych (medialnych) obrazów Kościoła; ukazanie sensu i wartości Kościoła, udzielanie odpowiedzi na pytania: Po co Kościół?, Czy jest zbawienie poza Kościołem? Dążenie do określenia istoty Kościoła (1. Bosko-ludzka tajemnica: una realitas complexa; 2. Kościół jako nowy lud Boży
3. Kościół jako mistyczne Ciało Chrystusa; 4. Kościół jako powszechny sakrament zbawienia; 5. Kościół jako wspólnota (communio). Prezentacja struktury Kościoła pielgrzymującego (1. Katolicka jedność; 2. Struktura charyzmatyczna (communio fidelium); 3. Struktura uniwersalno-lokalna (communio Ecclesiarum); 4. Struktura kolegialna (communio hierarchica). Ukazanie złożoności urzeczywistniania się Kościoła (1. Rozwój Kościoła ku eschatycznej pełni; 2. Uwarunkowania rozwoju Kościoła na ziemi) oraz zasadniczych elementów mariologii (1. Maryja w tajemnicy Chrystusa; cztery dogmaty maryjne; 2. Maryja w tajemnicy Kościoła).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu eklezjologii i mariologii (TMA_W04, P7S_WG).
2. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14, P7S_WG, P7S_WK).
3. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata (TMA_W19, P7S_WG).
Umiejętności
1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW)
2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09, P7S_UK).
3. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego oraz niespecjalistami, w języku polskim i w wybranym języku obcym, a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach (TMA_U16, P7S_UK).
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów (TMA_K05, P7S_KO).
2. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K08, P7S_KR).
3. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską (TMA_K06, P7S_KK, P7S_KO).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• ćwiczenia, dyskusje, analiza tekstów
Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
• zaliczenie ustne
C. Podstawowe kryteria
1. Aktywne uczestnictwo zajęciach 40%
2. Znajomość zadanych lektur 60%
Literatura
Wykorzystywana podczas ćwiczeń:
A. CZAJA, M. MARCZEWSKI (red.), Communio w chrześcijańskiej refleksji o Kościele, Lublin 2004;
A. CZAJA, Traktat o Kościele, w: E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka, t. 2, Warszawa 2006, s. 289-543;
A. CZAJA, Wierzę w Kościół. Katechezy o Bożym domu dla nas, Opole 2013.
Samodzielnie studiowana przez studenta:
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”;
JAN PAWEŁ II, Christifideles laici; Redemptoris missio; Redemptoris Mater.
Literatura uzupełniająca:
CZ. S. BARTNIK, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982;
A. L. SZAFRAŃSKI, Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, Lublin 1990;
H. SEWERYNIAK, Święty Kościół powszechny, Warszawa 1996;
M. RUSECKI (red.), Problemy współczesnego Kościoła, Lublin 1996;
A. CZAJA, L. GÓRKA, J. PAŁUCKI (red.), W czterdziestolecie Soboru Watykańskiego II. Refleksja Wydziału Teologii KUL, Lublin 2007;
A. CZAJA, Szczerze o Kościele. Rozmawia Tomasz Ponikło, Kraków 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: