Teologia duchowości II 5.1.0.0.1.037
Plan wykładu:
1. Wstęp
2. Sakramenty jako źródło duchowości
3. Stany życia chrześcijańskiego w Kościele
4. Modlitwa jako źródło chrześcijańskiego postępu
5. Asceza jako środek duchowego wzrostu
6. Kierownictwo duchowe
7. Rozwój duchowy
8. Zaburzenia duchowości
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Absolwent zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia (TMA_W10, H2A_W04)
W2. Absolwent ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem (TMA_W19, H2A_W04, S2A_W05)
W3. Absolwent zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych (TnMA_W03, H2A_W04, S2A_W05)
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01, H2A_U01)
U2. Absolwent posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09, H2A_U06)
U3. Absolwent potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego (TMA_U15, H2A_U04, H2A_U05)
U4. Absolwent potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole (TnMA_U09, H2A_U05)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY):
K1. Absolwent ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05, H2A_K01, H2A_K03, S2A_K06)
K2. Absolwent ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07, H2A_K04, S2A_K04)
K3. Absolwent ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogiczno-katechetycznych w środowisku społecznym i eklezjalnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie katechezy szkolnej i pozaszkolnej; angażuje się we współpracę (TnMA_K01, H1A_K04, H2A_K02, S1A_K04, S1A_K06)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
- zaliczenie pisemne z wyłożonego materiału (efekty W1-K3)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:
- test zaliczeniowy – 100%
C. Warunki zaliczenia:
• ocena niedostateczna
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie teologii duchowości - jej natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o życiu duchowym człowieka, jego istocie i naturze;
W2. Nie zna filozoficzno-teologicznych ujęć duchowość.
W3. Nie zna stanowisk teologiczno-religijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury z zakresu teologii duchowości oraz nie zna podstawowych pojęć związanych z tą dziedziną nauki.
U2. Nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów szkół duchowości celem określenia ich znaczeń i implikacji;
U3. Nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej duchowości i jej miejsca w kulturze.
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów.
K2. Nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską.
K3. Nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości.
• ocena dostateczna
W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie niektórych podstawowych zagadnień duchowości.
W2. Zna niektóre filozoficzno-teologiczne ujęcia duchowości oraz najważniejsze nurty związane z tą dziedziną nauki.
W3. Zna niektóre stanowiska teologiczne, dotyczące określonych w programie tematów.
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologii duchowości.
U2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów duchowości i światopoglądowych.
U3. Posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji dotyczącej duchowości i jej miejsca w kulturze.
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości.
K2. Identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską.
K3. Interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości.
• ocena dobra
W1. Student posiada wiedzę w zakresie teologii duchowości - jej natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o życiu duchowym człowieka, jego istocie i naturze.
W2. Zna filozoficzno-teologiczne ujęcia duchowości.
W3. Zna stanowiska teologiczno-religijne, określające stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury duchowej oraz syntezę różnych idei i zjawisk życia duchowego.
U2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów duchowych celem określenia ich znaczeń i implikacji.
U3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej duchowości chrześcijańskiej i jej miejsca w kulturze oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań.
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów.
K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską.
K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości.
• ocena bardzo dobra
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teologii duchowości.
W2. Ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficzno-teologicznych ujęć duchowości.
W3. Ma pogłębioną wiedzę na temat stanowisk teologiczno-religijnych, określających stosunek duchowości chrześcijańskiej do niechrześcijańskich.
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej w zakresie duchowości, syntezę różnych idei i zjawisk duchowych oraz opracowanie i prezentację wyników.
U2. Potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów duchowych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji.
U3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej duchowości chrześcijańskiej i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów.
K2. Trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską.
K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości.
Literatura
KONGREGACJA NAUKI WIARY, List o niektórych aspektach medytacji chrześcijańskiej „Orationis formas”, Watykan 1989.
BOUYER L., Wprowadzenie do życia duchowego, Warszawa 1982.
CHMIELEWSKI M. (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin-Kraków 2002.
GARRIGOU- LAGRANGE R., Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998.
MARCHETTI A., Zarys teologii życia duchowego, t. I-III, Kraków 1996.
SICARI A.M., Życie duchowe chrześcijanina, Poznań 1999.
SŁOMKA W. (red.), Teologia duchowości katolickiej, Lublin 1993.
SŁOMKOWSKI A., Teologia życia duchowego w świetle Soboru Watykańskiego II, Ząbki 2000.
WEISMAYER J., Pełnia życia. Zarys historii i teologii chrześcijańskiej duchowości, Kraków 1993.
WITEK S., Teologia życia duchowego, Lublin 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: