Teologia pastoralna ogólna 5.1.0.0.1.039
Treści programowe
1. Pojęcie i problematyka teologii pastoralnej, jej charakter teoretyczny i praktyczny. Metody teologii pastoralnej. Teologia pastoralna a inne dyscypliny naukowe.
2. Historyczny rozwój teologii pastoralnej.
3. Soborowe ujęcie Kościoła. Kościół uniwersalny i Kościoły partykularne.
4. Instytucjonalny i wspólnotowy wymiar wymiar Kościoła. Działalność Kościoła "ad intra" i "ad extra".
5. Podstawowe funkcje Kościoła
6. Urzeczywistnianie się Kościoła w diecezji
7. Zrzeszenia religijne miejscem urzeczywistniania się Kościoła
8. Znaki czasu i ich rozpoznawanie
9. Inkulturacja Kościoła
10. Zjawisko sekt i nowych ruchów religijnych
11. Realizacja apostolatu hierarchicznego
12. Apostolstwo instytutów życia konsekrowanego
13. Laikat i formy apostolstwa świeckich
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Efekty kształcenia
Wiedza
W1. Student zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego , dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego; P7S_WG, TMA_W08;
W2. ma uporządkowaną wiedzę o rodzajach więzi społeczno-eklezjalnych, prawidłowościach nimi rządzących oraz o różnych strukturach społecznych i instytucjach eklezjalnych, a także o zachodzących między nimi relacjach; P7S_WG, TMA_W17;
W3. ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych, a także pastoralno-charytatywnych; P7S_WG, TMA_W19;
W4. posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, a także katechetycznej oraz o specyfice funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych; P7S_WG/K
P7S_WK, TMA_W18.
Umiejętności
U1. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową; P7S_UW, TMA_U05;
U2. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; P7S_UW, TMA_U01;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; P7S_UK, TMA_U09;
U4. umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny; P7S_UK, TMA_U10;
U5. potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego; P7S_UO, TMA_U15;
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; P7S_KR, TMA_K03;
K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; P7S_KO, TMA_K07;
K3. potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpa-sterskie Kościoła katolickiego; P7S_UW
P7S_UO, TkMA_U01;
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
• zaliczenie ustne z zakresu wyłożonego materiału (70%)
oraz zadanej lektury (30%)
C. Kryteria oceny:
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań teologii pastoralnej oraz nie zna podstawowych dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat działalności zbawczej Kościoła;
W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat historii rozwoju teologii pastoralnej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, poglądów teologów mających wpływ na rozwój teologii pastoralnej oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu teologii praktycznej;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i
społecznym;
K2. nie interesuje się bieżącymi wydarzeniami duszpasterskimi wspólnoty eklezjalnej;
• ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat teologii pastoralnej;
W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i kształtowania się teologii pastoralnej jako dziedziny naukowej;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych teologów i koncepcji pastoralnych;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się życiem Kościoła i jego aktualną działalnością w świecie.
• ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania pastoralne Kościoła oraz jego dokumenty i nauczanie związane z działalnością zbawczą wspólnoty eklezjalnej;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii oraz aktualnego nauczania Kościoła na tematy duszpasterskie;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych teologów, wybranych koncepcji teologii pastoralnej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii praktycznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich
znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi Kościoła i ich osiągnięciami.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań teologii pastoralnej oraz wykazuje się znajomością dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat misji duszpasterskiej;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii teologii pastoralnej oraz jej kształtowania się jako dziedziny naukowej;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół teologicznych i koncepcji pastoralnych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii praktycznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnym nauczaniem Kościoła na tematy związane z organizacją misji zbawczej Kościoła, prowadzonej w różnych sytuacjach życia człowieka.
Literatura
1. F. Blachnicki, Problem metody w teologii pastoralnej, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne VI (1973), 145-154.
2. W. Piwowarski, Eklezjologiczna koncepcja teologii pastoralnej, AK 346 (1966), 300-309.
3. R. Kamiński (red.),Teologia pastoralna, t, I., Lublin 2000.
4. M. Fijałkowski, Formacja chrześcijańska katolików świeckich, Lublin 2010.
5. M. Rusecki, Teologiczne podstawy duszpasterstwa, w: R. Kamiński (red.) Teologia pastoralna t, I. Lublin 2000, s. 293–344.
6. D. Bourgeios, Duszpasterstwo Kościoła, Poznań 2001.
7. M. Marczewski, Posługa zbawcza Kościoła w ujęciu Ks. Franciszka Blachnickiego, Lublin 2000.
8. J. Mikołajec, Posługa teologów świeckich w Kościele w Polsce, Opole 2000.
9. Franciszek, Evangelii gaudium, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: