Warsztaty z duchowości 5.1.0.0.1.404.c
Treści programowe:
1. Pismo święte a duchowość
2. Duchowe przesłanie wielkich Ojców Kościoła
3. Monastycyzm i asceza
4. Duchowość średniowiecza
5. Wielcy mistycy chrześcijaństwa
6. Duchowość chrześcijańska w okresie reformacji
7. Współczesne nurty duchowości
8. Osoba ludzka jako obraz Boga
9. Chrystologiczne podstawy duchowości
10. Trynitarne podstawy duchowości
11. Duchowość chrześcijańska w dialogu z religiami niechrześcijańskimi
12. Teologia chrześcijańskiej modlitwy
13. Medytacja chrześcijańska
14. Kierownictwo duchowe
15. Duchowość małżeństwa i rodziny
16. Kierownictwo duchowe
17. Zagrożenia życia duchowego
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WEDZA
W1. Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie chrześcijańskiej duchowości - zna jej historię, główne szkoły duchowości chrześcijańskiej oraz niektóre nurty duchowe obecne w innych kulturach i religiach - TMA_W06; TMA_W7; P7SWG;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zagrożeń życia duchowego - TMA_W10; P7S_WG.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół i koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii duchowości - TMA_U02; P7S_UW;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości chrześcijańskiej i historii kultury - TMA_K08; P7S_KR.
Kryteria oceniania
METODY:
1. Wykład
2. Prezentacja multimedialna
4. Referat
3. Dyskusja na temat zadanych lektur
WARUNKI ZALICZENIA:
1. Udział w zajęciach - 70%
2. Aktywność na zajęciach - 15%
3. Znajomość analizowanych lektur - 15%
KRYTERIA OCENIANIA
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie duchowości chrześcijańskiej - nie zna jej historii, nie zna szkół duchowości chrześcijańskiej oraz żadnych nurtów duchowych obecnych w innych kulturach i religiach;
W2. nie ma żadnej wiedzy na temat zagrożeń życia duchowego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, poglądów różnych szkół i koncepcji teologicznych oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu teologii duchowości;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości i historii kultur.
• ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie chrześcijańskiej duchowości - zna jej historię oraz niektóre szkoły duchowości chrześcijańskiej.
W2. ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń życia duchowego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych szkół i koncepcji teologicznych;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości.
• ocena dobra
WIEDZA
W1. Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chrześcijańskiej duchowości - zna jej historię, główne szkoły duchowości chrześcijańskiej oraz niektóre nurty duchowe obecne w innych kulturach i religiach;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat zagrożeń życia duchowego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół i wybranych koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii duchowości;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości i historii kultury.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie chrześcijańskiej duchowości - zna jej historię, główne szkoły duchowości chrześcijańskiej oraz niektóre nurty duchowe obecne w innych kulturach i religiach;
W2. ma pogłębioną wiedzę na temat zagrożeń życia duchowego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół i koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii duchowości;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości i historii kultury.
Literatura
LITERATURA:
1. B. McGinn, J. Meyendorff, J. Leclercq (red.),Duchowość chrześcijańska, t. 1: Początki do XII wieku, Karków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010.
2. J. Raitt, B. McGinn, J. Meyendorff (red.), Duchowość chrześcijańska, t. 2: Późne średniowiecze i reformacja, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
3. L. Balter (red.), Duchowość chrześcijańska, Poznań: Pallottinum 1995.
4. D.L. Carmody, J.T. Carmody, Mistycyzm wielkich religii świata, Kraków: Wydawnictwo WAM 2011.
5. Franciszek, Adhortacja Apostolska "Gaudete et exultate". O powołaniu do świętości w świecie współczesnym,Watykan 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: