Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej 5.1.0.1.01.c
Przewiduje się lekturę następujących tekstów (przewidziane są kolokwia ze znajomości treści):
1. "Timaios "Platona: lektura i analiza wybranych problemów: atrybuty Stwórcy, rozumienie aktu stworzenia, cechy świata stworzonego.
2. "Metafizyka" Arystotelesa, księga XII: natura Pierwszego Poruszyciela;
3. "Wyznania" św. Augustyna (różne fragmenty): znaczenie doświadczenia wewnętrznego, rozważania o czasie;
4. "Proslogion" św. Anzelma: dowód ontologiczny i jego współczesne interpretacje logiczne;
5. "De ente et essentia" Tomasza z Akwinu: podstawowe pojęcia metafizyki;
6. Mistyka nadreńska: specyficzne cechy języka Mistrza Eckharta i Jana Taulera.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe | W cyklu 2022/23-Z: obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023/24-Z: Realizowany w sali | Ogólnie: Realizowany w sali | W cyklu 2022/23-Z: Lektura monograficzna Realizowany w sali |
Wymagania
Założenia
W cyklu 2023/24-Z: Konwersatorium historii filozofii starożytnej i średniowiecznej jest powiązane z tematyką wykładów. Zgodnie z zaleceniami Konstytucji apostolskiej "Veritatis gaudium" (2017) wykładowi historii filozofii powinna towarzyszyć lektura tekstów. Lektura wybranych tekstów oraz kształcenie umiejętności czytania tekstów filozoficznych jest głównym celem zajęć. | Ogólnie: Konwersatorium historii filozofii starożytnej i średniowiecznej jest powiązane z tematyką wykładów. Zgodnie z zaleceniami Konstytucji apostolskiej "Veritatis gaudium" (2017) wykładowi historii filozofii powinna towarzyszyć lektura tekstów. Lektura wybranych tekstów oraz kształcenie umiejętności czytania tekstów filozoficznych jest głównym celem zajęć. | W cyklu 2022/23-Z: Przedmiot jest realizowany na samym początku studiów. Nie zakłada się więc znajomości innych przedmiotów filozoficznych, a raczej wykład i konwersatorium z historii filozofii starożytnej i średniowiecznej stanowi wprowadzenie do myślenia filozoficznego oraz zrozumienia podstaw kontrowersji filozoficznych. W zajęciach przydatna jest elementarna znajomość języka łacińskiego i greckiego, ponieważ w umiarkowanym stopniu wprowadzana jest terminologia grecka łacińska, szczególnie pojęcia, które zakorzeniły się w filozofii i w teologii chrześcijańskiej. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. WIEDZA ("Student wie i rozumie"):
- Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG;
- Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (i prawa kanonicznego): TMA_W09; P7S_WG;
- Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG.
II. UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi"):
- Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej: TMA_U01; P7S_UW;
- Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opanowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW;
- Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW.
III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ("Student jest gotów do..."):
- Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
- Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego: TMA_K07; P7S_KO;
- Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR.
Kryteria oceniania
Podstawą udzielenia zaliczenia jest:
- udział w zajęciach,
- realizacja zadań,
- test ze znajomości tekstów oraz umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą.
Skala ocen w kolokwiach (testy zawierają 16 pytań):
16 p. = 5
15 p. = 4,5
13-14 p. = 4,0
10-12 p. = 3,5
9 p. = 3,0
Poniżej 9. = 2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tł. T. Włodarczyk, Warszawa 1992.
Arystoteles, Metafizyka, tł. K. Leśniak, Warszawa 1984.
Mistrz Eckhart, Dzieła wszystkie, t. I, tł. W. Szymona, Poznań 2020.
Platon, Dialogi t. I-II, tł. W. Witwicki, Kęty 1999.
Tauler J., Kazania, tł. W. Szymona, Poznań 2016.
Tomasz z Akwinu, De ente et essentia. O bycie i istocie, tł. M. A. Krąpiec, Lublin 1981.
Możliwe jest korzystanie również z innych tekstów z antologii wymienionych w spisie literatury uzupełniającej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: