Logika i metodologia nauk 5.1.0.1.02.c
Podstawowy kurs logiki stanowi fundament w budowaniu umiejętności analitycznego myślenia i precyzyjnego formułowania myśli. Studenci poznają klasyczny rachunek zdań, który umożliwia formalną analizę logiczną pojedynczych zdań oraz konstrukcję złożonych formuł logicznych za pomocą operatorów logicznych takich jak koniunkcja, alternatywa i implikacja. Następnie kurs obejmuje sylogizmy, które są podstawowymi strukturami argumentacji, gdzie uczniowie uczą się klasyfikować i oceniać ich poprawność logiczną. Kolejnym elementem jest wprowadzenie do rachunku predykatów, który umożliwia analizę złożonych zdaniowych struktur logicznych, uwzględniających relacje między obiektami oraz predykaty charakteryzujące te obiekty. Kurs ten kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności argumentacji, poprawnego wnioskowania oraz analizy struktur logicznych, co umożliwia studentom nie tylko zrozumienie fundamentów logiki, ale również stosowanie jej w praktyce, w różnych dziedzinach życia i nauki.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Lektura monograficzna
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. WIEDZA ("Student wie i rozumie"):
- Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG;
- ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego: TMA_W15; P7S_WG;
- ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencji dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, ich prawidłowości i zakłóceń: TMA_W16; P7S_WG.
II. UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi"):
- Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł praz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej: TMA_U01; P7S_UW;
- posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie problemów: TMA_U02; P7S_UW;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii: TMA_U03; P7S_UW;
- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii: TnMA_U05; P7S_UK; Rozp. I_2_2;
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych.
III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ("Student jest gotów do..."):
- Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności: TMA_K01; P7S_KK;
- rozumie potrzebę intelektualnego orz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny: TMA_K02; P7S_Kr;
ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
- udział w zajęciach i aktywne uczestnictwo,
- zaliczenie kolokwium końcowego, w ramach którego rozwiązuje się zadania z materiału przerabianego na ćwiczeniach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
- Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lubin 1998.
- Kisielewicz A., Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia. Warszawa 2017.
- Kwiatkowski T., Wykłady i szkice z logiki ogólnej. Lublin 2002.
- Logika dla prawników, red. A. Malinowski, Warszawa 2017.
- Łukowski P., Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji. Warszawa 2012.
- Stanosz B., Ćwiczenia z logiki, Warszawa 1998.
- Widła T., Zienkiewicz D., Logika. Warszawa 2005.
- Ziembiński Z., Logika praktyczna. Warszawa 2007 (i inne wydania).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: