Psychologia ogólna 5.1.0.1.04.c
B. Problematyka konwersatorium
1) Metody badań psychologicznych;
2) Eksperyment psychologiczny;
3) Testy psychologiczne stosowane do pomiaru osobowości, inteligencji, rozwoju intelektualnego i społecznego człowieka, kompetencji szkolnych;
4) Struktura pisania prac psychologicznych;
5) Wykorzystanie psychologii ogólnej w pracy pedagogicznej;
6) Określanie cech osobowości dzieci i młodzieży w kontekście społecznym;
7) Inteligencja ‒ pojęcie, rodzaje, pomiar
8) Nerwice u dzieci i młodzieży;
9) Reakcje i zachowania agresywne związane z rozwojem społecznym;
10) Relacje osobowości i religijności;
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat psycholo-gicznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, TnMA_W02, P7S_WG
2. Zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych, TnMA_W03, P7S_WG
3. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym, TnMA_W04, P7S_WG
Umiejętności
1. Student posiada umiejętność krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań.
TMA_U01, P7S_UW
2. Potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, TnMA_U02, P7S_UW, P7S_UK
3. Potrafi kreatywnie ustosunkowywać się do istniejących koncepcji psychologii ogólnej, TnMA_U03, P7S_UW, P7S_UK
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku społecznym; TnMA_K01, P7S_KK, P7S_KO
2. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z psychologią, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia relacji psychologia ‒ wiara; TnMA_K02, P7S_KK, P7S_KO
3. Potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne, TnMA_K04, P7S_KO, P7S_KR
Kryteria oceniania
Zaliczenie jest w formie przygotowania prezentacji na podane tematy oraz pracy pisemnej.
Kryteria:
• Ocena niedostateczna
Wiedza:
1. Student nie posiada uporządkowanej wiedzy na temat psychologicznych podstaw; nie wykorzystuje posia-danej wiedzy w zakresie doboru źródeł oraz informacji.
2. Student nie zna wybranych koncepcji człowieka oraz nie ma podstawowej wiedzy na temat rozwoju czło-wieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych.
3. Student nie zna podstawowych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania.
Umiejętności:
1. Student nie posiada umiejętności krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań.
2. Student nie potrafi wykorzystywać pogłębionej wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii.
3. Student nie umie ustosunkowywać się do istniejących koncepcji psychologii ogólnej.
Kompetencje społeczne:
1. Student nie ma przekonania o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w śro-dowisku społecznym.
2. Student nie dostrzega i nie formułuje problemów moralnych i etycznych związanych z psychologią.
3. Student nie potrafi prowadzić zindywidualizowanych działań psychologicznych.
• Ocena dostateczna
Wiedza:
1. Student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw.
2. Student w podstawowym stopniu zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych,
3. Student w podstawowym stopniu zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania.
Umiejętności:
1. Student posiada podstawowe umiejętności krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań.
2. Student w podstawowym stopniu potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu psycho-logii.
3. Student w podstawowym stopniu potrafi trafnie prezentować poglądy własnych i innych autorów w zakresie koncepcji psychologii ogólnej.
Kompetencje społeczne:
1. Student w podstawowym stopniu jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
2. Student w podstawowym stopniu dostrzega i formułuje problemy moralne i etyczne związane z psychologią.
3. Student w podstawowym stopniu potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne.
Ocena dobra
Wiedza:
1. Student posiada wiedzę na temat psychologicznych podstaw życia.
2. Student zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych,
3. Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym,
Umiejętności:
1. Student posiada umiejętności krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań.
2. Student potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii.
3. Student potrafi trafnie prezentować własnych i innych autorów poglądy, a także umie ustosunkowywać się do istniejących koncepcji psychologii ogólnej.
Kompetencje społeczne:
1. Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
2. Student dostrzega i formułuje problemy moralne i etyczne związane z psychologią, oraz poszukuje opty-malnych rozwiązań z punktu widzenia relacji psychologia ‒ wiara.
3. Student potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne.
• Ocena bardzo dobra
Wiedza:
1. Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw życia.
2. Student w zaawansowanym stopniu zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma zaawansowaną wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych,
3. Student w zaawansowanym stopniu zna podstawowe teorie dotyczące wychowania i uczenia się.
Umiejętności:
1. Student posiada zaawansowane umiejętności krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań.
2. Student w zaawansowanym stopniu potrafi wykorzystywać pogłębionej wiedzy teoretycznej z zakresu psy-chologii.
3. Student w zaawansowanym stopniu potrafi trafnie prezentować poglądy własnych i innych autorów dotyczące koncepcji psychologii ogólnej.
Kompetencje społeczne:
1. Student w zaawansowanym stopniu jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
2. Student w zaawansowanym stopniu dostrzega i formułuje problemy moralne i etyczne związane z psychologią.
3. Student w zaawansowanym stopniu potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne.
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015.
ZIMBARDO P.G., GERRIG R. J., Psychologia i życie, Warszawa 2012;
STRELAU J., DOLIŃSKI D. (red.), Psychologia T. 1 i 2, Gdańsk 2008.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
BĄBEL P., SUCHOWIERSKA M., OSTASZEWSKI P., Analiza zachowania od A do Z, Gdańsk 2010;
BEDNAREK D., Zawód: psycholog, Warszawa 2016.
B. Literatura uzupełniająca
ALBERY I., DAVEY G., Complete Psychology, London 2007;
HORNOWSKA E., Testy psychologiczne: teoria i praktyka, Warszawa 2007.
B. WOJCISZKE, Psychologia społeczna, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: