Religiologia 5.1.0.1.06.c
1. Hinduizm.
2. Buddyzm.
3. Taoizm.
4. Konfucjanizm.
5. Religie afrykańskie.
6. Judaizm.
7. Islam.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie - TMA_W012; P7S_WG;
W2. posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wielkich religii świata oraz zna główne modele teologicznoreligijne, określające stosunek chrześcijaństwa do religii pozachrześcijańskich - TMA_W08; P7S_WG.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U01; P7S_UW
U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień religiologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S_UK.
KMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO;
K2. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii - TMA_K08; P7S_KR.
Kryteria oceniania
A. Warunki zaliczenia:
1. Uczestnictwo zajęciach - 10%
2. Przygotowanie referatu - 40%
3. Pisemny test końcowy z zadanych lektur - 50%
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat wielkich religii świata oraz nie zna żadnych stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;
U2. nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania i prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień religiologicznych, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
K2. Nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii.
• ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie niektórych nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W.2. zna niektóre wielkie religie świata oraz stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej;
U2. posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie religiologii.
• ocena dobra
WIEDZA
W1. Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. zna większość wielkich religii świata oraz stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej oraz syntezę różnych idei i zjawisk religijnych;
U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa i teologii religii.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. ma pogłębioną wiedzę na temat wielkich religii świata oraz stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników;
U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOPMETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii.
Literatura
LITERATURA:
1. H. von STIETENCRON, Hinduizm, Warszawa 2010.
2. C. NICOLETTA, Buddyzm. Leksykon: religie, Arkady: Warszawa 2010.
3. R.D. ROCCA, S.B. LUZZATI, Judaizm. Leksykon: religie, Arkady: Warszawa 2010.
4. Co każdy powinien wiedzieć o judaizmie (praca zbiorowa), Wydawnictwo WAM: Kraków 2007.
5. P. ARTEMIUK (red.), Islam. Apologia i dialog, Płock 2016.
6. G.M. KHAN, Islam. Leksykon: religie, Arkady: Warszawa 2010.
7. M. ELIADE, J.P. COLIANO, Słownik religii, Katowice 1990.
8. M. RUSECKI. Traktat o religii. Warszawa 2007.
9. H. ZIMOŃ (red.). Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej. Lublin 2000.
10. H. WALDENFELS (red.). Leksykon religii. Zjawiska - dzieje - idee. Warszawa 1997.
11. H. BÜRKLE. Człowiek w poszukiwaniu Boga. Problem różnych religii. Poznań 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: