Liturgika ogólna 5.1.0.1.08
Wykład ma charakter propedeutyczny. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii. Po wyjaśnieniu genezy i znaczenia terminu „liturgia” oraz skrótowym przedstawieniu historii rozwoju życia liturgicznego w wykładzie zostaną omówione m.in. takie tematy, jak: natura liturgii, związek liturgii z dogmatem, formy liturgicznej modlitwy, księgi liturgiczne, osobowe i rzeczowe znaki w liturgii, liturgiczne naczynia i szaty, liturgiczna przestrzeń i jej ukształtowanie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną liturgiki (TMA_W01; P7S_WG).
2. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu rozwoju życia liturgicznego na przestrzeni dziejów (TMA_W06; P7S_WG).
3. Zna podstawowe zasady liturgicznej działalności Kościoła (TMA_W08; P7S_WG).
4. Zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia (TMA_W10; P7S_WG).
Umiejętności: student potrafi
1. Potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego (TMA_U07; P7S_UW).
2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (TMA_U08; P7S_UW).
3. Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów (TMA_U13; P7S_UW).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
1. Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (TMA_K02; P7S_KR).
2. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07; P7S_KO).
3. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie liturgiki (TMA_K08; P7S_KR).
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
Aktywny udział w zajęciach oraz zdanie ustnego kolokwium.
B. Kryteria oceniania:
OCENA NIEDOSTATECZNA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Nie zna i nie rozumie głównych trendów rozwojowych istotnych dla teologii.
W3. Nie zna i nie rozumie ekonomicznych, prawnych, kulturowych, religijnych i filozoficznych uwarunkowań działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Nie potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. Nie potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. Nie potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. Nie potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Nie jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. Nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Nie jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA DOSTATECZNA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. W podstawowym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. W podstawowym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. W podstawowym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. W podstawowym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. W podstawowym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. W podstawowym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. W podstawowym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. W podstawowym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. W podstawowym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA DOBRA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA BARDZO DOBRA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. W pogłębionym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. W pogłębionym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. W pogłębionym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. W pogłębionym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. W pogłębionym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. W pogłębionym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. W pogłębionym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. W pogłębionym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
Literatura
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”; Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, Poznań 2004; B. NADOLSKI, Liturgika. Liturgika fundamentalna, t. 1, Poznań 2014; B. NADOLSKI, Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004; A. GERHARDS, B. KRANEMANN, Einführung in die Liturgiewissenschaft, Darmstadt 2006; A. ADAM, Grundriss Liturgie, Freiburg i. Br. 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: