Emisja głosu 5.1.0.1.10
Zapoznanie się z anatomią i prawidłowym funkcjonowaniem układu oddechowo - fonacyjno -artykulacyjnego; podstawowe zasady i techniki prawidłowego oddychania (nabywanie umiejętności oddy-chania przeponowo ); podstawowe zasady artykulacji i dykcji oraz poprawności ortofonicznej; ćwiczenia sprawności narządów artykulacyjnych ćwiczenia dykcyjne - samogłoski (wyraziste artykułowanie samogłosek ustnych i nosowych, samogłoska jako podstawa dykcji i nośności dźwięku); ćwiczenia dykcyjne - spółgłoski (wyrazista artykulacja głosek w zbiegach i zbitkach spółgłoskowych, zakończeniach wyrazów, praca z tek-stem: podstawowe zasady interpretacji tekstu (frazowanie, pauzowanie, intonacja, akcent, tempo, modulacja głosu), ekspresja słowa a ekspresja ciała.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń oraz współczesnych systemów związanych z komunikacją interpersonalną i przekazywaniem informacji.
2. Posiada podstawową wiedzę z zakresu emisji i kształcenia głosu
Umiejętności
1. Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
2. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; prawidłowego oddechu, artykulacji i dykcji, stosowania ekspresji werbalnej.
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Rozwija w sobie pewność i profesjonalizm wypowiedzi .
2. Opanowuje zasady higieny narządów mowy.
3. Aktywnie uczestniczy w różnych dyskusjach i przemowach.
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny; ćwiczenia audytoryjne.
Zaliczenie z oceną
Kolokwium pisemne z teorii, zaliczenie praktyczne ćwiczeń oddechowych, poprawności ortofonicznej, czytania i opowiadania z zasadami interpretacji tekstu.
Podstawowe kryteria
1. Kolokwium z teorii: – 40%
2. Zaliczenie ćwiczeń: - 40%
3. Aktywność na zajęciach – 20%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
M. Przybysz – Piwko, Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006; B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków 2003; H. Zielińska, Kształcenie głosu. Lublin 2002; B. Brosz-kiewicz, J. Jarek, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2003.
B. Literatura uzupełniająca
K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995; B. Toczyska, Elementarne ćwicze-nia dykcji, Gdańsk 1998; B. Toczyska, Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997; B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1998; Z. Klemensiewicz., Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995; M. Oczkoś, Abecadło mówienia, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: