Kaznodziejstwo dla dzieci 5.1.0.10.07.c
Ukazanie historii i specyfiki kaznodziejstwa dla dzieci. Analiza treści "Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci oraz zaleceń duszpasterskich Episkopatu Polski wydanych w związku z "Dyrektorium". Zapoznanie się z psychologicznymi uwarunkowaniami kaznodziejstwa dla dzieci oraz zarysowanie sylwetek psychologicznych dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; przybliżenie zjawiska tzw. „teologii dziecięcej”. Zapoznanie się z przykładami kazań do dzieci w aspekcie treściowym i formalnym, nauka prowadzenia dialogu kaznodziejskiego z dziećmi; kazania dialogowane i monologowe oraz kazania kooperatywne, praca nad homiliami do dzieci na Roraty i I Komunię Św. Rekolekcje szkolne i parafialne dla dzieci.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy - ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń,
W zakresie wiedzy - uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę teologiczną, zwłaszcza z zakresu teologii pastoralnej, homiletyki i liturgiki,
W zakresie umiejętności - potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie i kazania oraz inne wystąpienia związane z działalnością duszpasterską Kościoła,
W zakresie kompetencji społecznych - powinien wykazać gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny.
Zaliczenie z oceną.
Kryteria oceny:
50% - kolokwium pisemne
50% - zaliczenie lektury
Literatura
H. Łysy, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka. Opole 2011,
W. Przyczyna (red.) Rekolekcje dla dzieci, Kraków 1996,
J. Śniegocki, Kazania dla dzieci, AK 89 (1977), z.1, s. 116-131.
J. Przybyłowski, Msza święta dla dzieci. Refleksja teologiczno-pastoralna, „Ateneum Kapłańskie” 154 (2010), z. 2, s. 325.
W. Turowski, Jak przepowiadać do dzieci? w: STUDIA TEOLOGICZNE Białystok, Drohiczyn, Łomża 28(2010), 189-200
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: