Muzyka kościelna: Triduum Paschalne, śpiewy pogrzebowe II 5.1.0.10.08
Treści programowe:
1. Część teoretyczna:
1.1. Muzyka w Nowym Testamencie
1.2. Znaczenie śpiewu i jego formy w Kościele pierwszych wieków
1.3. Chorał gregoriański w średniowieczu
1.4. Powstanie i rozwój polifonii średniowiecznej
1.5. Muzyka twórców franko-flamandzkich
1.6. Muzyka koncertująca baroku
1.7. Muzyka kościelna klasyków wiedeńskich
1.8. Muzyka kościelna w epoce Oświecenia
1.9. Restauracja muzyki kościelnej w XIX w.
1.10. Muzyka kościelna XX w.
1.11. Reforma muzyki liturgicznej soboru Watykańskiego II
2. Część praktyczna (repertuar gregoriański c.d. i śpiewy liturgiczne typiczne w języku polskim).
2.1. Hymny
2.2. Psalmodia
2.3. Antyfony
2.4. Responsoria
2.5. Proprium Missae
2.6. Ordinarium Missae
2.7. Śpiewy typiczne Liturgii godzin
2.8. Śpiewy typiczne Mszy św.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02).
Student zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego , dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego (TkMA_W08).
Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej (TkMA_W17).
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego (TkMA_U01).
Student potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła katolickiego (TkMA_U04).
Student umie organizować parafialną działalność duszpasterską, ekumeniczną, charytatywną, oraz animować aktywność małych grup (TkMA_U05).
KOMPETENCJE
Student ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07).
Student uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy (TMA_K10).
Student podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób (TkMA_K01).
Kryteria oceniania
1. Metody dydaktyczne:
1.1. wykład z prezentacją multimedialna
1.2. ćwiczenia śpiewów
1.3. audycje muzyczne
2. Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną
3. Formy zaliczenia:
3.1. zaliczenie zadanych śpiewów chorałowych
3.2. zaliczenie materiału teoretycznego
4. Na ocenę składa się:
4.1. Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – 50%
4.2. Znajomość treści teoretycznej – 40%
4.3. Aktywność na zajęciach – 10%
5. Kryteria oceniania:
5.1. Ocena bardzo dobra.
Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością historii muzyki europejskiej oraz znajomością gatunków i form muzyki religijnej i kościelnej.
Student śpiewa bardzo dobrze pod względem intonacyjnym i rytmicznym oraz potrafi wykazać się pamięcią muzyczną. Oprócz tego student kieruje się zapisem nutowym i rozumie znaczenie terminów muzycznych.
5.2. Ocena dobra
Student wykazuje się dobrą znajomością historii muzyki europejskiej oraz ogólną znajomością gatunków i form muzyki religijnej i kościelnej.
Student zasadniczo śpiewa dobrze, ale popełnia drobne błędy rytmiczne. Daje się jednak zauważyć chęć ich poprawy. Posługuje się zapisem nutowym, ale popełnia drobne błędy. Rozumie jednak podstawowe terminy i pojęcia muzyczne.
5.3. Ocena dostateczna
Student wykazuje się słabą znajomością historii muzyki europejskiej oraz ma braki w określeniu gatunków i form muzyki religijnej i kościelnej.
Student w śpiewie popełnia dużo błędów i nie wykazuje chęci ich poprawy. W słabym stopniu posługuje się zapisem nutowym. Zna tylko niektóre terminy muzyczne, których i tak nie potrafi zastosować.
5.4. Ocena niedostateczna
Student pokazuje negatywny stosunek do przedmiotu.
Student nie zna dostatecznie historii muzyki europejskiej oraz nie potrafi określić gatunków i form muzyki religijnej i kościelnej.
Śpiewa niedbale i nie stara się poprawiać błędów. Ma duże braki w znajomości terminologii muzycznej i nie potrafi zastosować uwag nauczyciela.
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
1. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
1.1. wykorzystywana podczas zajęć
H. Musch (oprac.), Musik im Gottesdienst, Regensburg 1983, t. I, s. 11–20, 203–374;
1.2. Liber cantualis, Abbaye Saint-Pierre de Solesmes, 1978;
1.3. W. Kądziela (oprac.), Gaudeamus, Warszawa 2005;
1.4. J. Waloszek, Psalite Domino Sapienter. Typiczne melodie Liturgii Godzin i Mszy Świętej, Opole 2004;
1.5. Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2006.
1.2. studiowana samodzielnie przez studenta
E. Hinz, Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 2000
2. Literatura uzupełniająca
2.1. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983;
2.2. B. Muchenberg, Literatura muzyczna, Kraków 1985;
2.3. J. Chomiński, K. Wilkowska Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I–II, Kraków 1996;
2.4. B. Bartkowski, S. Dąbek, A. Zoła, Współczesna polska religijna kultura muzyczna jako przedmiot badań muzykologii, Lublin 1992.
3. Dyskografia z dziełami muzyki kościelnej różnych epok
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: