Historia filozofii nowożytnej i współczesnej 5.1.0.2.01.c
1. Problemy filozoficzne i teologiczne związane z powstawaniem nauk empirycznych (Kopernik, Galileusz, Newton).
2. Kształtowanie się filozofii poznania (F. Bacon, R. Descartes, G.W. Leibniz, J. Locke, D. Hume, I. Kant).
3. Główne idee oświecenia (francuskiego, brytyjskiego, niemieckiego).
4. Współczesne nurty filozoficzne i ich znaczenie dla teologii
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Ayer A. J., Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
Bartnik C. S., Historia filozofii, Lublin 2000.
Copleston F., Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.
Copleston F., Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997.
Copleston F., Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996.
Copleston F., Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
Copleston F., Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989.
Copleston F., Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
Folscheid D., Wielkie daty filozofii nowożytnej i współczesnej, tł. J. Niecikowski, Warszawa 2000.
Höffe O., Mała historia filozofii, tł. J. Sidorek, Warszawa 2004.
Janeczek S., Starościc A. (red.), Historia filozofii, cz. I-III, Lublin2020.
Kunzmann P, Burkard. F. P., Wiedmann F., Atlas filozofii, tł. B. A. Markiewicz, Warszawa 1999. | Ogólnie: A.J. Ayer, Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
D. Folscheid, Wielkie daty filozofii nowożytnej i współczesnej, tł. J. Niecikowski, Warszawa 2000. | W cyklu 2023/24-L: A.J. Ayer, Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
D. Folscheid, Wielkie daty filozofii nowożytnej i współczesnej, tł. J. Niecikowski, Warszawa 2000. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe | W cyklu 2023/24-L: obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
W cyklu 2022/23-L: Zajęcia konwersatoryjne nie wprowadzają nowej wiedzy z zakresy historii filozofii starożytnej i średniowiecznej. Mają na celu lepsze jej zrozumienie i przyswojenie, a także - na podstawie zajęć z tekstami - kształtowanie umiejętności, szczególnie wskazanych efektach uczenia, m.in. umiejętności badawczych obejmujących analizę tekstów filozoficznych (por. TMA_U01), umiejętności integrowania wiedzy (por. TMA_U06) oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (por. TMA_U09). | Ogólnie: Zajęcia konwersatoryjne nie wprowadzają nowej wiedzy z zakresu historii filozofii nowożytnej i współczesnej. Mają na celu lepsze jej zrozumienie i przyswojenie, a także - na podstawie zajęć z tekstami - kształtowanie umiejętności, szczególnie wskazanych efektach uczenia, m.in. umiejętności badawczych obejmujących analizę tekstów filozoficznych (por. TMA_U01), umiejętności integrowania wiedzy (por. TMA_U06) oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (por. TMA_U09). | W cyklu 2023/24-L: Zajęcia konwersatoryjne nie wprowadzają nowej wiedzy z zakresu historii filozofii nowożytnej i współczesnej. Mają na celu lepsze jej zrozumienie i przyswojenie, a także - na podstawie zajęć z tekstami - kształtowanie umiejętności, szczególnie wskazanych efektach uczenia, m.in. umiejętności badawczych obejmujących analizę tekstów filozoficznych (por. TMA_U01), umiejętności integrowania wiedzy (por. TMA_U06) oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (por. TMA_U09). |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. WIEDZA ("Student wie i rozumie"):
- Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG;
- Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (i prawa kanonicznego): TMA_W09; P7S_WG;
- Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG.
II. UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi"):
- Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej: TMA_U01; P7S_UW;
- Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opanowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW;
- Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW.
III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ("Student jest gotów do..."):
- Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
- Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego: TMA_K07; P7S_KO;
- Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR.
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
(1) Zadania cząstkowe (W2, U1, U2, K1, K3);
(2) Zaliczenie końcowe (W1, W2, W3, U3, K2)
Materiał obowiązujący do zaliczenia obejmuje:
- treść konwersatoriów,
- zawartość przekazywanych materiałów,
- znajomość zadanych lektur.
Pytania zaliczeniowe sprawdzają wiedzą oraz umiejętność dynamicznego operowania nią w rozwiązywaniu problemów i dylematów. Skala ocen:
16 p. = bardzo dobry (5),
15 p. = dobry plus (4,5)
13-14 p. = dobry (4,0)
11-12 p. = dostateczny plus (3,5)
9-10 p. = dostateczny (3,0)
poniżej 9 p. = niedostateczny (2)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny:
Ustalenie końcowej oceny na podstawie ocen cząstkowych (50%) i egzaminu (50%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
A. Bronk (red.), Z badań nad filozofią najnowszą, Lublin 1995.
E. Coreth, H. Schöndorf, Filozofia XVII i XVIII wieku, tł. P Gwiazdecki, Kęty 2006.
E. Coreth, P. Ehlen, J. Schmidt, Filozofia XIX wieku¸ tł. P. Gwiazdecki, Kęty 2006.
E. Coreth, P. Ehlen, G. Haeffner, F. Ricken, Filozofia XX wieku, tł. M. L. Kalinowski, Kęty 2004.
L. Gawor, Z. Stachowski (red.), Filozofia współczesna, Bydgoszcz i in. 2006.
M. Hempoliński, Filozofia współczesna, Warszawa 1989.
Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
W. Mackiewicz, Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa1994.
W. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. II i III, Warszawa 1995 (i inne wydania).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: