Historia czasów biblijnych 5.1.0.2.08
1. Zagadnienia wstępne.
2. Okres patriarchów.
3. Izrael w Egipcie i wyjście.
4. Osiedlenie w Kanaanie.
5. Okres sędziów.
6. Monarchia zjednoczona.
7. Podział zjednoczonej monarchii. Królestwo Judy i Królestwo Izraela.
8. Panowanie Asyrii.
9. Pod panowaniem Babilonii i Persji.
10. Okres hellenistyczny.
11. Dominacja rzymska i powstania żydowskie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student zna doskonale najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W12; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
U2. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych - TMA_U17; P7S_UU
U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów - TMA_U18; P7S_UU
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (np. historię, geografię i archeologię) - TMA_K02; P7S_KR
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę
Forma zaliczenia:
- będą brane pod uwagę oceny z poszczególnych sprawdzianów, jakie studenci uzyskają w przeciągu całego semestru oraz ich aktywność na zajęciach.
Kryteria oceniania:
- ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie ma podstawowej wiedzy na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu.
W2. Student nie zna najważniejszej terminologii stosowanej w naukach biblijnych.
W3. Student nie ma podstawowej wiedzy o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
U2. Student nie posiada umiejętności przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych.
U3. Student nie posiada umiejętności przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Nie potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzy i umiejętności, rozszerzonych o wymiar interdyscyplinarny (np. historię, geografię i archeologię).
K2. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student ma elementarną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu.
W2. Student - w minimalnym stopniu - poznał najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych.
W3. Student ma elementarną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.
U2. Student posiada nieznaczną umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych.
U3. Student posiada nieznaczną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu.
W2. Student - w zadowalającym stopniu - poznał najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych.
W3. Student ma uporządkowaną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
U2. Student posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych.
U3. Student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać swoją wiedzę i umiejętności.
K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu.
W2. Student zna doskonale najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych.
W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.
U2. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych.
U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (np. historię, geografię i archeologię).
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
S. A. JASIŃSKI, Jerozolima. Płomień miłości Jahwe (Kraków 1999);
H. LANGKAMMER, Historia czasów Starego i Nowego Testamentu (Wrocław 2007);
A. PIWOWAR, Historia Izraela czasów Starego Testamentu. Od patriarchów do podboju przez Rzymian (Materiały pomocnicze do wykładów z biblistyki 12; Lublin 2013).
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1–2 Mch, Łk, Dz;
J. MAIER, Między Starym a Nowym Testamentem. Historia i religia w okresie drugiej świątyni (MT 36; Kraków 2002);
H. SHANKS (red.), Starożytny Izrael. Od Abrahama do zburzenia świątyni jerozolimskiej przez Rzymian (Podręczniki Biblijne 1; Warszawa 2007).
B. Literatura uzupełniająca:
J. CIELĄG, Poncjusz Piłat prefekt Judei (BZ.TNT 11; Kraków – Mogilany 2003);
JÓZEF FLAWIUSZ, Wojna żydowska (przekł. J. Radożycki; Warszawa 1992);
M. GRANT, Herod Wielki (Warszawa 2000);
P. PRIGENT, Upadek Jerozolimy (Warszawa 1999);
W. RAKOCY, Faryzeusze. Historia – Ewangelie (Jak rozumieć Pismo Święte 13; Lublin 2005).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: