Praktyka opiekuńczo-wychowawcza 5.1.0.2.10
Problematyka praktyk jest skorelowana z tematyką zajęć z pedagogiki, psychologii i dydaktyki. Praktyka ta stanowi integralną część kształcenia pedagogicznego studentów, którzy zamierzają uzyskać kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela religii. Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli religii poprzez:
1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności poznanie wypełnianych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, personelu, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2) obserwowanie:
a) aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie,
b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku),
d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,
e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć,
f) integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, itp.,
g) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny;
3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w:
a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,
c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,
d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (pod kierunkiem mentora), a w szczególności:
a) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,
b) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek,
c) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci,
d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę, działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć,
e) animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizacja pracy dzieci w grupach zadaniowych,
f) podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych),
g) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym, w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,
h) sprawowanie opieki nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki;
5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji pedagogicznych, w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki (zeszyt praktyk),
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c) ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
d) analizę oceny zewnętrznej przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,
e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań opiekuńczo-wychowawczych.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Efekty kształcenia
Wiedza:
– ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01
– zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1
– posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1
– zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1
– ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1
– ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1
Umiejętności:
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01
– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02
– potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03
– potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04
– potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2
– potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2
– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2
– potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2
Kompetencje społeczne:
– ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01
– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03
– ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3
– dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Sprawozdania w zeszycie praktyk ze zrealizowanych zadań zawartych w instrukcji praktyki) – 40%
2. Scenariusze (2) prowadzonych zajęć – 30%
3. Pisemne podsumowanie z odbytych praktyk (ocena wykorzystania wiedzy psychologiczno-pedagogicznej w szkole) – 30%
Kryteria oceniania:
Student:
- na ocenę dostateczną (3):
W1. Wyjaśnia podstawowe zagadnienia z psychologii
W2. Omawia podstawowe zagadnienia z pedagogiki
W3. Opisuje podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej
U1. Projektuje konspekt zajęć opiekuńczo-wychowawczych
U2. Analizuje różne działania opiekuńczo-wychowawcze
U3. Stosuje podstawową wiedzę z pedagogiki i psychologii w ocenie zdarzeń opiekuńczo-wychowawczych
K1. Współpracuje w zespole
K2. Określa priorytety związane z pracą opiekuńczo-wychowawcą
K3. Dostrzega współczesne problemy opiekuńczo-wychowawcze w szkole
- na ocenę dobrą (4):
W1. Opisuje proces planowania różnych form pracy opiekuńczo-wychowawczej
W2. Wskazuje na cechy dobrego wychowawcy
W3. Omawia zróżnicowane koncepcje pracy opiekuńczo-wychowawczej
U1. Analizuje różne rozwiązania w pracy opiekuńczo-wychowawczej i profilaktycznej
U2. Właściwie projektuje działania opiekuńczo-wychowawcze
U3. Ocenia dokumentację szkoły (w tym program wychowawczo-profilaktyczny)
K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej
K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz integralnego wychowania i profilaktyki
K3. Wykazuje aktywność własną w pracy opiekuńczo-wychowawczej
- na ocenę bardzo dobrą (5):
W1. Opowiada o kryteriach doboru treści i metod w pracy opiekuńczo-wychowawczej
W2. Wskazuje na wartość pedagogiki i psychologii w pracy współczesnego wychowawcy
W3. Charakteryzuje aktualne problemy związane ze współpracą nauczycieli z rodziną i innymi podmiotami odpowiedzialnymi za wychowanie
U1. Proponuje nowe rozwiązania organizacyjne i metodyczne w pracy wychowawczo-profilaktycznej
U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania problemów wychowawczych
U3. Uzasadnia potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań metodycznych w wychowaniu i profilaktyce
K1. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych
K2. Podejmuje dialog w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań wychowawczo-profilaktycznych
K3. Podejmuje wyzwania wychowawcze w szkole
Praktyki zawodowe
Praktyka opiekuńczo-wychowawcza przygotowuje do pracy opiekuńczo-wychowawczej. Pozwala gromadzić doświadczenia związane z pracą opiekuńczo-wychowawczą i rozwijać kompetencje pedagogiczne.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. Wykorzystywana podczas zajęć – praktyk:
Prawo oświatowe.
A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta:
Prawo oświatowe.
B. Literatura uzupełniająca:
Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: