Etyka ogólna 5.1.0.3.01
Problematyka wykładu zawiera następujące zagadnienia:
1) Wstęp (definicja, przedmiot, cel, podział etyki).
2) Relacja etyki do dyscyplin pokrewnych (etologii, filozofii, teologii moralnej, prawa).
3) Zagadnienie powinności moralnej (istota, sposoby jej uzasadniania, pojęcie normy moralności).
4) Problematyka czynu ludzkiego (przeszkody, źródła moralności aktu ludzkiego).
5) Zarys eudajmonologii etycznej (zagadnienie celu ludzkich dążeń).
6) Zarys aksjologii etycznej (pojęcie, sposób istnienia, podział i hierarchia wartości).
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej etyki (P7S_WG, TnMA_W01)
W2. Zna czynniki decydujące o etycznej ocenie czynu ludzkiego, a poprzez to wie, co wpływa na rozwój moralny człowieka (P7S_WG, TMA_W10)
W3. Orientuje się w kwestii najważniejszych nurtów uprawiania filozofii i etyki (P7S_WG, TMA_W02)
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii, do których należy etyka (P7S_UW, TMA_U03)
U2. Potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych (zwłaszcza filozofii, etyki, etologii) oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach życiowych (P7S_UW, TMA_U06)
U3. Umie posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów (P7S_UW, TMA_U13)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości etycznej, nabytej wiedzy i umiejętności (P7S_KK, TMA_K01)
K2. Potrafi odpowiednio określić pewne priorytety, wyznaczyć hierarchię wartości i przewidywać skutki swoich działań (P7S_KK, P7S_KO, TMA_K04)
K3. Świadomy jest złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów (P7S_KO, TMA_K05)
K4. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, związane z życiem indywidualnym i społecznym (P7S_KK, P7S_KO, TMA_K06, TnMA_K02, TkMA_K02)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
- zaliczenie pisemne z wyłożonego materiału (efekty W1-K4)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:
- test zaliczeniowy – 100%
C. Warunki zaliczenia:
- ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań etyki oraz nie zna żadnych publikacji dotyczących problematyki etycznej.
W2. Student nie posiada żadnej wiedzy na temat historii etyki oraz głównych szkół etycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych, obejmujących analizę literatury etycznej, poglądów różnych szkół etycznych i koncepcji etyki oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu etyki.
U2. Student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów etycznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje oraz nie rozstrzyga żadnych dylematów etyczno-moralnych, związanych z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie etyki, etologii lub historii obyczajów.
- ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania etyki oraz treść niektórych publikacji dotyczących problematyki etycznej.
W2. Student ma podstawową wiedzę na temat historii etyki oraz niektórych szkół etycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury etycznej, poglądy niektórych szkół etycznych i koncepcji etyki.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów etycznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie etyki.
- ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania etyki oraz publikacje dotyczące problematyki etycznej.
W2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat historii etyki oraz szkół etycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury etycznej, poglądy różnych szkół etycznych i wybranych koncepcji etyki oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie etyki.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów etycznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie etyki, etologii i historii obyczajów.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań etyki oraz publikacji etycznych.
W2. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii etyki oraz szkół etycznych w przeszłości i dziś.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury etycznej, poglądy różnych szkół etycznych i koncepcji etyki oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie etyki.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów etycznych i światopoglądowych celem określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie etyki, etologii i historii obyczajów.
Literatura
ANZENBACHER A., Wprowadzenie do etyki, Kraków 2008.
BAGGINI J., FOSL P.S., Przybornik etyka. Kompendium metod i pojęć etycznych, Warszawa 2010.
BORTKIEWICZ P., W polu doświadczenia moralności. Wybrane zagadnienia etyki ogólnej, Poznań 1992.
GALAROWICZ J., Nowy elementarz etyczny, Kraków 2011.
JANECZEK S., STAROŚCIC A. (red.), Etyka, cz. I-II, Lublin 2016.
JAROSZYŃSKI P., Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 2002.
KOSMOL P., Zarys etyki ogólnej. Skrypt dla studentów, Opole 1999.
STYCZEŃ T., MERECKI J., ABC etyki, Lublin 2005.
ŚLIPKO T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2004.
WOJTYŁA K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
WORONIECKI J., Katolicka etyka wychowawcza, t. 1, Lublin 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: