Etyka ogólna 5.1.0.3.01.c
Problematyka konwersatorium zawiera następujące tematy:
1) Najważniejsze kierunki etyki w starożytności (intelektualizm, eudajmonizm).
2) Etyka w czasach średniowiecza (etyka chrześcijańska, woluntaryzm).
3) Poglądy etyczne ery nowożytnej (deontologizm, heteronomizm, autonomizm, utylitaryzm, marksizm, scjentyzm).
4) Wybrane współczesne kierunki filozofii moralności (personalizm, sytuacjonizm, fenomenologizm).
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii i etyki (P7S_WG, TMA_W09)
W2. Orientuje się, jeśli chodzi o główne nurty uprawiania etyki w przeszłości oraz współcześnie (P7S_WG, TnMA_W02)
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie etyki, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników (P7S_UW, TMA_U02)
U2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów etycznych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P7S_UW, TMA_U08)
U3. Umie przygotować prace pisemne bądź wystąpienia ustne w języku polskim (P7S_UU, TMA_U17, TMA_U18)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (P7S_KR, TMA_K03)
K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów (P7S_KO, TMA_K05)
K3. Dostrzega i formułuje dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (P7S_KR, TnMA_K02)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
- zadania cząstkowe (efekty W1-K3)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:
- kolokwia z lektur (60%)
- referat na zadany temat (20%)
- aktywność na zajęciach (20%)
C. Warunki zaliczenia:
- ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań etyki oraz nie zna żadnych publikacji dotyczących problematyki etycznej.
W2. Student nie posiada żadnej wiedzy na temat historii etyki oraz głównych szkół etycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych, obejmujących analizę literatury etycznej, poglądów różnych szkół etycznych i koncepcji etyki oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu etyki.
U2. Student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów etycznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje oraz nie rozstrzyga żadnych dylematów etyczno-moralnych, związanych z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie etyki, etologii lub historii obyczajów.
- ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania etyki oraz treść niektórych publikacji dotyczących problematyki etycznej.
W2. Student ma podstawową wiedzę na temat historii etyki oraz niektórych szkół etycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury etycznej, poglądy niektórych szkół etycznych i koncepcji etyki.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów etycznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie etyki.
- ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania etyki oraz publikacje dotyczące problematyki etycznej.
W2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat historii etyki oraz szkół etycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury etycznej, poglądy różnych szkół etycznych i wybranych koncepcji etyki oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie etyki.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów etycznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie etyki, etologii i historii obyczajów.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań etyki oraz publikacji etycznych.
W2. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii etyki oraz szkół etycznych w przeszłości i dziś.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury etycznej, poglądy różnych szkół etycznych i koncepcji etyki oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie etyki.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów etycznych i światopoglądowych celem określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie etyki, etologii i historii obyczajów.
Literatura
BAŁA M., JEZIORSKA J., ZALEWSKA S., Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, Warszawa 2009.
MACINTYRE A., Krótka historia etyki, Warszawa 1995.
SZOSTEK A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 2008.
ŚLIPKO T., Historia etyki w zarysie, Kraków 2010.
TATARKIEWICZ W., Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 2011.
WOJTYŁA K., Elementarz etyczny, Lublin 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: