Wstęp ogólny do Pisma Świętego 5.1.0.3.02
Zajęcia obejmują cztery podstawowe traktaty:
1. Tekst Pisma św.,
2. Natchnienie biblijne,
3. Kanon Pisma św.,
4. Hermeneutyka biblijna.
5. Historia egzegezy,
6. Księgi Apokryficzne ST i NT,
7. Pisma z Qumran
8. Kerygmatyka biblijna.
Kierunek studiów
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W1 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01 P7S_WG
W2 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej TMA_W04 P7S_WG
W3 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia TMA_W10 P7S_WG
W4 ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego PTkMA_W03 7S_WG
Umiejętności
U1 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów TMA_U02 P7S_UW
U2 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy TMA_U08 P7S_UW
U3 posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim TMA_U19 P7S_UU
Kompetencje społeczne (postawy)
K1 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02 P7S_KR
K2 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym TMA_K06 P7S_KO
Kryteria oceniania
Metoda – z uwagi na Boże i ludzkie autorstwo Pisma św. metoda, którą się posługuje i której uczy introdukcja biblijna – to z jednej strony metoda teologiczna, z drugiej strony historyczno-krytyczna.
Kryteria oceniania
– ocena niedostateczna
Wiedza
Student nie ma pogłębionej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Nie ma uporządkowanej, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Nie zna procesu i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Nie ma pogłębionej wiedzy z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Nie posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązy-wanie złożonych problemów
Nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Nie posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Nie rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
– ocena dostateczna
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Student zna niektóre procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Rozumie podstawową potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
Dobra
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Student zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
M. Bednarz, Wprowadzenie do tektury Pisma Świętego (Tarnów 1994).
T. Jelonek, Wprowadzenie do lektury Biblii (Kraków 2007).
A. Paciorek, Wstęp ogólny do Pisma Świętego (Tarnów 2003).
W. Pikor, Jak powstało Pismo Święte? Historia tekstu Biblii (Kielce 2010).
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
L. Alonso-Schökel, Słowo natchnione. Pismo Święte w świetle nauki o języku (Kraków 1983).
H. Muszyński, Słowo natchnione. Zarys teologicznych treści natchnienia biblijnego (Kraków 1983).
A. Sanecki, Kanon biblijny w perspektywie historycznej, teologicznej i egzegetycznej (Kraków 2008);
J. Szlaga (red.), Wstęp ogólny da Pisma Świętego (Poznań 1986).
B. Literatura uzupełniająca
Ch. Dohmen – G. Stemberger, Hermeneutyka Biblii żydowskiej i Starego Testamentu (MT 59; Kraków 2008);
J. A. Fitzmyer, Pismo duszą teologii (MT 14; Kraków 1997);
P. Leks, Słowo Twoje jest prawdą. Charyzmat natchnienia biblijnego (Katowice 1997);
H. de Lubac, Pismo Święte w Tradycji Kościoła (Kraków 2008);
M. Rosik – I. Rapoport, Wprowadzenie do literatury i egzegezy żydowskiej okresu biblijnego i rabinicznego (Bibliotheca Biblica; Wrocław 2009);
M. Simonetti, Między dosłownością a alegorią (MT 26; Kraków 2000);
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: