Historia Kościoła od 1648 r. 5.1.0.3.05
1. Kościół w epoce sekularyzacji i absolutyzmu oświeconego
2. Oświecenie, episkopalizm, józefinizm, rewolucja francuska
3. Dzieje papiestwa w XVI – XIX w.
4. Liberalizm, kwestie społeczne w życiu Kościoła w dobie nowożytnej
5. Kościół w okresie I i II wojny światowej
6. II sobór watykański
7. Kościół na ziemiach polskich w czasie niewoli narodowej
8. Kościół w II Rzeczpospolitej
9. Kościół w Polsce wobec nazizmu i komunizmu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1 - student stosuje terminologię historycznokościelną z zakresu dziejów nowożytnych i najnowszych - TMA_W03; P7S_WG
W2 - student opisuje współczesne dokonania, ośrodki i szkoły badawcze w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej - TMA_W13; P7S_WG/K
UMIEJĘTNOŚCI
U1 - student samodzielnie wyszukuje i analizuje informacje z zakresu historii Kościoła powszechnego w czasach nowożytnych i najnowszych - TMA_U01; P7S_UW
U2 - student opracowuje, rozwiązuje i prezentuje problemy badawcze w zakresie historii Kościoła powszechnego w czasach nowożytnych i najnowszych - TMA_U02; P7S_UW
U3 - student interpretuje podstawowe źródła z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej - TMA_U04; P7S_UW
U4 - student samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu historii Kościoła powszechnego w dobie nowożytnej i najnowszej i poszerza umiejętności badawcze w tym zakresie - TMA_U05; P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1 - student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów zwłaszcza z uwzględnieniem faktora historycznokościelnego - TMA_K05; P7S_KO
K2 - student dba o kształt kultury i dziedzictwa chrześcijańskiego będącego wynikiem działalności Kościoła powszechnego w dobie nowożytnej i najnowszej - TMA_K07; P7S_KO
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
- egzamin ustny
B. Kryteria oceniania:
- Ocena niedostateczna:
WIEDZA:
Student nie zna terminologii historycznokościelnej i nie ma aktualnej wiedzy w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej, a także nie zna zasad korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie;
UMIEJĘTNOŚCI:
Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji z zakresu historii Kościoła, zdobywać wiedzy, interpretować źródeł ani opracowywać problemów badawczych z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student nie ma świadomości wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej.
- Ocena dostateczna
WIEDZA:
Student wybiórczo zna terminologię historycznokościelną i ma wybiórczą wiedzę w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej oraz w małym stopniu zna zasady korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie;
UMIEJĘTNOŚCI:
Student w małym stopniu potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje z zakresu historii Kościoła, zdobywać wiedzę, interpretować źródła i opracowywać problemy badawcze z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student ma niską świadomość wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej.
- Ocena dobra
WIEDZA:
Student zna większość terminologii historycznokościelnej i ma znaczną wiedzę w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej oraz zna większość zasad korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie;
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje z zakresu historii Kościoła i zdobywać wiedzę oraz w znacznym stopniu poprawnie interpretować źródła, a także opracowywać problemy badawcze z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student ma znaczną świadomość wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i sposobów własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej.
- Ocena bardzo dobra
WIEDZA:
Student zna w całości terminologię historycznokościelną i ma pogłębioną wiedzę w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej oraz zna w pełni zasady korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie;
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać wszelkie informacje z zakresu historii Kościoła i sprawnie zdobywać wiedzę oraz całkowicie poprawnie interpretować źródła, a także opracowywać bardziej złożone problemy badawcze z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student ma pełną świadomość wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i sposobów własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej.
Literatura
1. M. Banaszak, Historia Kościoła Katolickiego, t. III-IV, Warszawa 1989;
2. B. Kumor, Historia Kościoła, t. VI-VIII, Lublin 2001;
3. Historia Kościoła, t. III-V, red. L. J. Rogier, R. Aubert, M. D. Knowles, tłum. M. Tarnowska – R. Turzyński, Warszawa 1986-1988;
4. Z. Zieliński, Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, Warszawa 1999;
5. M. Żywczyński, Historia Powszechna 1789-1870, Warszawa 2002;
6. J. Żaryn, Dzieje Kościoła Katolickiego w Polsce (1944-1989), Warszawa 2003;
7. L. Mezzadri, Rewolucja francuska a Kościół, Kraków 2007.
8. B. Kumor, Z. Obertyński, Historia Kościoła w Polsce, t. II, cz. 1-2, Poznań 1979.
9. Chrześcijaństwo w Polsce, red. J. Kłoczowski, Lublin 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: