Śpiewy liturgiczne - wprowadzenie 5.1.0.3.09
Treści programowe
Część teoretyczna:
- Podstawy teologiczne i kryteria muzyki liturgicznej;
- liturgiczno-muzyczne prawodawstwo kościelne (dokumenty Magisterium Ecclesiae na temat muzyki kościelnej);
- charakterystyka śpiewów mszalnych
- kryteria doboru śpiewów mszalnych
Część praktyczna:
- śpiewy celebransa liturgii mszalnej w języku polskim
- śpiewy celebransa liturgii mszalnej w języku łacińskim
- śpiewy celebransa liturgii mszalnej w języku niemieckim
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
1. poznaje i rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i twórczości muzycznej związanej z przekazem wiary, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym – P7S_WG; PS7_WK;
2. zapoznaje się z wiedzą o człowieku jako twórcy kultury, poznaje twórczość muzyczną będąca transmisją wartości chrześcijańskich – P7S_WG;
3. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę na temat działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej, w szczególności ze zrozumieniem tu roli jaką odgrywa muzyka liturgiczna i poza liturgiczna – P7S_WG.
Student nabywa następujących umiejętności:
1. potrafi twórczo i aktywnie włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej Kościoła katolickiego korzystając z muzyki jako narzędzia ewangelizacyjno-pastoralnego – P7S_UO1;
2. potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, korzystając w tym zakresie z wytworów chrześcijańskiej kultury muzycznej i możliwości jakie w transmisji wartości chrześcijańskich przedkłada muzyczne dziedzictwo – P7S_UK;
3. potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, głównie katechetycznego, z zastosowaniem muzycznego repertuaru chrześcijańskiego – P7S_UO;
4. stopniowo nabywa zdolności sprawowania liturgii i obrzędów Kościoła katolickiego –P7S_UK.
Student zdobywa następujące kompetencje społeczne:
1. dzięki muzykowaniu indywidualnemu i zbiorowemu potrafi współdziałać i pracować w grupie – P7S_KR;
2. uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi – P7S_KO;
3. dzięki wiedzy i umiejętnościom muzycznym uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy – P7S_KO;
4. wykazuje gotowość do podejmowania szeroko pojętych zadań duszpasterskich – P7S_KR.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą
Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – minimum 70%
Znajomość przekazanej treści teoretycznej – minimum 40%
Aktywność na zajęciach – 20%
Na ocenę dobrą
Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – minimum 60%
Znajomość przekazanej treści teoretycznej – minimum 30%
Aktywność na zajęciach – 15%
Na ocenę dostateczną
Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – minimum 50%
Znajomość treści teoretycznej – minimum 20%
Aktywność na zajęciach – 10%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
F. Wesołowski, Zasady muzyki. Podręcznik dla średnich szkół muzycznych, Kraków 1962; H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 1996; J. Waloszek (red.), Psalite Domino Sapienter. Typiczne melodie Liturgii Godzin i Mszy Świętej, Opole 2004; Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2006.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2000.
B. Literatura uzupełniająca
Muzyka – piękno, dobro, świętość, „Ethos”, nr 73-74, 2006
C. Dyskografia z kompozycjami muzyki kościelnej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: