Teologia fundamentalna II 5.1.0.4.01
1. Natura Kościoła
2. Geneza Kościoła
3. Apostolat
4. Sukcesja apostolska
5. Prymat i sukcesja prymacjalna
6. Zasada kolegialności w ujęciu Vaticanum II
7. Nieomylność Urzędu Nauczycielskiego Kościoła
8. Znaki wiarygodności Kościoła
9. Problem przynależności do Kościoła: rozumienie zasady: extra ecclesiam nulla salus
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza eklezjologii fundamentalnej – TMA_W06; P7S_WG
2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym – TMA_W14; P7S_WG
3. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem – TMA_W19; P7S_WG
Umiejętności
1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW
2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK
3. potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania dusz-pasterskie Kościoła katolickiego – TkMA_U01; P7S_UW; P7S_UO
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów – TMA_K05; P7S_KO
2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego – TMA_K07; P7S_KO
3. wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną – TkMA_K05; P7S_KR
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia:
• egzamin ustny
Podstawowe kryteria
1. znajomość wykładanego materiału 80%
2. znajomość zadanych lektur 20%
Ocena niedostateczna
Wiedza
W1. Student nie ma uporządkowanej, prowadzącej do specjalizacji wiedzy z zakresu eklezjologii fundamental-nej
W2. nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Umiejętności
U1. nie posiada umiejętności badawczych w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujących zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów
U2. nie posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopo-glądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. nie ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dzie-dzictwa chrześcijańskiego
Ocena dostateczna
Wiedza
W1 Student ma ogólnie uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzy z zakresu eklezjologii fundamen-talnej
W2. rozumie wybiórczo kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i spo-łecznym
Umiejętności
U1. posiada ograniczone umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów
U2. posiada pewne umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji świa-topoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem poglądów innych auto-rów, formułowania ogólnych wniosków
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student ma jedynie ogólną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. ma jedynie ogólną świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego
Ocena dobra
W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu eklezjologii fundamental-nej
W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Umiejętności
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie na-rzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników
U2. posiada pewne umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji świa-topoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem poglądów innych auto-rów, formułowania ogólnych wniosków
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzic-twa chrześcijańskiego
Ocena bardzo dobra
W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu eklezjologii fundamentalnej
W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Umiejętności
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie na-rzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglą-dowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglą-dów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzic-twa chrześcijańskiego
Literatura
CZ. BARTNIK, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982; T. DOLA, Apostolat jako znak wiarygodności Kościoła, w: T. Dola (red.), Wiarygodność Kościoła, Opole 1997, s. 83–92; T. DOLA, Kościelny charyzmat nieomylności, „Colloquium Salutis” – Wrocławskie Studia Teologiczne (1986/7), nr 18/19, s. 195–207.
T. DOLA, Wiarygodność Kościoła w świetle jego początków, w: H. Seweryniak, M. Skierkowski (red.). Skąd Kościół? Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa. Płock 2011 s. 249-265; T. DZIDEK, Ł. KAMYKOWSKI, A, KUBIŚ (red.), Teologia fundamentalna, t. IV: Kościół Chrystusowy, Kraków 2003.
S. NAGY, Chrystus w Kościele, Wrocław 1982; S. OZOROWSKI, Kościół, Wrocław 1984; J. RATZINGER, Kościół. Pielgrzymująca wspólnota wiary, Kraków 2005; M. RUSECKI, Traktat o Kościele, Lublin 2014; H. SEWERYNIAK, Teologia fundamentalna, t. 2 (Eklezjologia), Warszawa 2010; H. WALDENFELS, O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, tł. A. Paciorek, Katowice 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: