Egzegeza Starego Testamentu: Księgi historyczne 5.1.0.4.03
Od strony treści programowych wykład obejmuje ogólny wstęp do Pięcioksięgu (Rdz, Wj, Kpł, Lb, Pwt) oraz bardziej szczegółowe wprowadzenie do każdej z ksiąg tej najważniejszej części Starego Testamentu. Przedmiotem dalszej analizy będą księgi należące do tzw. Dzieła Deuteronomistycznego (Księga Jozuego, Sędziów, 1–2 Samuela, 1–2 Królewskie), opisujące dalsze dzieje Izraela do momentu niewoli babilońskiej. Kolejnym przedmiotem prezentacji jest trzecia grupa ksiąg, czasowo późniejszych, określanych tzw. dziełem Kronikarza (1–2 Kronik, Ezdrasza, Nehemiasza), z uwzględnieniem specyficznego kontekstu ich powstania po niewoli babilońskiej i w trakcie panowania perskiego. Ostatnim zagadnieniem podjętym na wykladzie są 1–2 Księgi Machabejskie, których tematyka wprowadza w czas narodu żydowskiego pod panowaniem grecko-rzymskim.
1. Księga Rodzaju;
2. Księga Wyjścia;
3. Księga Kapłańska;
4. Księga Liczb;
5. Księga Powtórzonego Prawa;
6. Księga Jozuego;
7. Księga Sędziów;
8. Pierwsza i Druga Księga Samuela;
9. Pierwsza i Druga Księga Królewska;
10. Pierwsza i Druga Księga Kronik;
11. Księga Ezdrasza;
12. Księga Nehemiasza;
13. Pierwsza i Druga Księga Machabejska.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą tematykę ksiąg historycznych Starego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student doskonale zna terminologię biblijną związaną z księgami historycznymi Starego Testamentu - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego, jego znaczenia i interpretacji - TMA_W11; P7S_WG
W4. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym i szczegółowo przeanalizować najważniejsze teksty z poszczególnych ksiąg historycznych Starego Testamentu - TMA_U02; P7S_UW
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
U3. Student posiadł doskonałą umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim - TMA_U19; P7S_UU
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
• wykład konwersatoryjny
Sposób zaliczenia:
• egzamin
Formy zaliczenia:
• 40% - kolokwia ze znajomości treści poszczególnych ksiąg historycznych Starego Testamentu;
• 60% - ustne zaliczenie materiału przerobionego na zajęciach.
A. Wymagania formalne - zaliczenie przedmiotów: Wstęp ogólny do Pisma Świętego, język grecki i język hebrajski.
B. Wymagania wstępne - znajomość tekstów biblijnych następujących ksiąg Starego Testamentu: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańskiej, Liczb, Powtórzonego Prawa, Jozuego, Sędziów, 1–2 Samuela, 1–2 Królewskie, 1–2 Kronik, Ezdrasza, Nehemiasza, 1–2 Machabejskie.
Kryteria oceniania:
- ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie ma podstawowej wiedzy obejmującej tematykę ksiąg historycznych Starego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej.
W2. Student nie zna podstawowej terminologii biblijnej związanej z księgami historycznymi Starego Testamentu.
W3. Student nie ma podstawowej znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego, jego znaczenia i interpretacji.
W4. Student nie dysponuje podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym i przeanalizować najważniejszych tekstów z poszczególnych ksiąg historycznych Starego Testamentu.
U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
U3. Student nie posiada umiejętności uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student ma elementarną wiedzę obejmującą tematykę ksiąg historycznych Starego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej.
W2. Student w minimalnym stopniu zna terminologię biblijną związaną z księgami historycznymi Starego Testamentu.
W3. Student ma podstawową znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego, jego znaczenia i interpretacji.
W4. Student dysponuje elementarną znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym najważniejsze teksty z poszczególnych ksiąg historycznych Starego Testamentu.
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.
U3. Student w minimalnym stopniu posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena dobra
WIEDZA
W1. Student ma uporządkowaną wiedzę obejmującą tematykę ksiąg historycznych Starego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej.
W2. Student zna terminologię biblijną związaną z księgami historycznymi Starego Testamentu.
W3. Student ma uporządkowaną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego, jego znaczenia i interpretacji.
W4. Student dysponuje znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym i powierzchownie przeanalizować najważniejsze teksty z poszczególnych ksiąg historycznych Starego Testamentu.
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
U3. Student posiada średnią umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się.
K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą tematykę ksiąg historycznych Starego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej.
W2. Student doskonale zna terminologię biblijną związaną z księgami historycznymi Starego Testamentu.
W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego, jego znaczenia i interpretacji.
W4. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym i szczegółowo przeanalizować najważniejsze teksty z poszczególnych ksiąg historycznych Starego Testamentu.
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.
U3. Student posiadł doskonałą umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
D. DZIADOSZ, Tak było na początku... Izrael opowiada swoje dzieje. Literacka i teologiczna analiza wiodących tradycji Księgi Rodzaju (Przemyśl 2011).
T. JELONEK, Księgi historyczne Starego Testamentu (Kraków 2006).
B. POLOK, Wprowadzenie do ksiąg Starego Testamentu (Podręczniki i skrypty 3; Opole 1999).
J. SYNOWIEC, Pięcioksiąg. Wprowadzenie do ksiąg: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańskiej, Liczb i Powtórzonego Prawa (Kraków 2000).
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
G. RAVASI, Księga Rodzaju (Rdz 12–50). Rozumieć Stary Testament (Kraków 1998).
M. ROSIK (red.), Teologia Starego Testamentu. Tom I. Teologia Pięcioksięgu (Bibliotheca Biblica; Wrocław 2011).
M. ROSIK (red.), Teologia Starego Testamentu. Tom II. Księgi historyczne (Bibliotheca Biblica; Wrocław 2011).
J. SYNOWIEC, Izrael opowiada swoje dzieje. Wprowadzenie do ksiąg: Powtórzonego Prawa, Jozuego, Sędziów, Samuela i Królewskich (Kraków 1998).
B. Literatura uzupełniająca:
P. BRIKS – S. GĄDECKI – J. ROSŁON – S. WYPYCH (red.), Księgi historyczne Starego Testamentu cz. 2. Dziejopisarstwo okresu judaistycznego. Księgi: Kronik, Ezdrasza, Nehemiasza, Machabejskie, opowiadania historyczne (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 3; Warszawa 2007).
T. BRZEGOWY – J. ŁACH – S. WYPYCH (red.), Księgi historyczne Starego Testamentu cz. 1. Dziejopisarstwo izraelskie. Księgi: Jozuego, Sędziów, Samuela, Królów (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 2; Warszawa 2006).
T. BRZEGOWY, Księgi historyczne Starego Testamentu. Wprowadzenie, teologia, egzegeza wybranych tekstów (Academica 32; Tarnów 2008).
S. GĄDECKI, Wstęp do ksiąg historycznych Starego Testamentu (Gniezno 1992).
J. LEMAŃSKI, Pięcioksiąg dzisiaj (StBib 4; Kielce 2002).
S. WYPYCH (red.), Pięcioksiąg (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 1; Warszawa 1987).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: