Egzegeza Starego Testamentu: Księgi historyczne 5.1.0.4.03.c
Od strony treści programowych ćwiczenia, podzielone na sześć jednostek, poprzedzone wstępem i podsumowaniem, podejmują się zgłębienia w sposób analityczny sześciu fragmentów wchodzących w skład prehistorii biblijnej:
(1) Rdz 1,1–2,3: pierwszy opis stworzenia;
(2) Rdz 2,4-25: drugi opis stworzenia;
(3) Rdz 3,1-24: upadek pierwszych ludzi;
(4) Rdz 4,1-24: Kain i Abel;
(5) Rdz 6–9: potop biblijny;
(6) Rdz 11: wieża Babel.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą tematykę jedenastu pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju (Rdz 1-11), ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student doskonale zna terminologię biblijną związaną z jedenastoma pierwszymi rozdziałami Księgi Rodzaju (Rdz 1-11) - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego (ze szczególnym uwzględnieniem prehistorii biblijnej), jego znaczenia i interpretacji - TMA_W11; P7S_WG
W4. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym i szczegółowo przeanalizować poszczególne teksty wchodzące w skład prehistorii biblijnej - TMA_U02; P7S_UW
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
U3. Student posiadł doskonałą umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim - TMA_U19; P7S_UU
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
• zaliczenie na ocenę
Formy zaliczenia:
• kolokwia pisane na rozpoczęcie każdorazowych zajęć ćwiczeniowych;
• umiejętność zastosowania poznanej wiedzy w dyskusji prowadzonej na podstawie podanych zagadnień.
Podstawowe kryteria:
1. Zaliczone kolokwia – 40%
2. Aktywność na zajęciach – 30%
3. Znajomość zadanej literatury – 30%
A. Wymagania formalne - zaliczenie przedmiotów: wstęp ogólny do Pisma Świętego, język grecki i język hebrajski.
B. Wymagania wstępne - znajomość tekstu biblijnego Księgi Rodzaju (rozdziały 1–11).
Kryteria oceniania:
- ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie ma podstawowej wiedzy obejmującej tematykę jedenastu pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju (Rdz 1-11), ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej.
W2. Student nie zna podstawowej terminologii biblijnej związanej z jedenastoma pierwszymi rozdziałami Księgi Rodzaju (Rdz 1-11).
W3. Student nie ma podstawowej znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego (ze szczególnym uwzględnieniem prehistorii biblijnej), jego znaczenia i interpretacji.
W4. Student nie dysponuje podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym i przeanalizować poszczególnych tekstów wchodzących w skład prehistorii biblijnej.
U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
U3. Student nie posiada umiejętności uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student ma elementarną wiedzę obejmującą tematykę jedenastu pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju (Rdz 1-11), ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej.
W2. Student w minimalnym stopniu zna terminologię biblijną związaną z jedenastoma pierwszymi rozdziałami Księgi Rodzaju (Rdz 1-11).
W3. Student ma podstawową znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego (ze szczególnym uwzględnieniem prehistorii biblijnej), jego znaczenia i interpretacji.
W4. Student dysponuje elementarną znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym najważniejsze teksty wchodzące w skład prehistorii biblijnej.
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.
U3. Student w minimalnym stopniu posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena dobra
WIEDZA
W1. Student ma uporządkowaną wiedzę obejmującą tematykę jedenastu pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju (Rdz 1-11), ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej.
W2. Student zna terminologię biblijną związaną z jedenastoma pierwszymi rozdziałami Księgi Rodzaju (Rdz 1-11).
W3. Student ma uporządkowaną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego (ze szczególnym uwzględnieniem prehistorii biblijnej), jego znaczenia i interpretacji.
W4. Student dysponuje znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym i powierzchownie przeanalizować poszczególne teksty wchodzące w skład prehistorii biblijnej.
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
U3. Student posiada średnią umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się.
K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą tematykę jedenastu pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju (Rdz 1-11), ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej.
W2. Student doskonale zna terminologię biblijną związaną z jedenastoma pierwszymi rozdziałami Księgi Rodzaju (Rdz 1-11).
W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat Słowa Bożego (ze szczególnym uwzględnieniem prehistorii biblijnej), jego znaczenia i interpretacji.
W4. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym i szczegółowo przeanalizować poszczególne teksty wchodzące w skład prehistorii biblijnej.
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.
U3. Student posiadł doskonałą umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
T. BRZEGOWY, Pięcioksiąg Mojżesza. Wprowadzenie i egzegeza Księgi Rodzaju 1–11 (Academica 27; Tarnów 2002);
D. DZIADOSZ, Tak było na początku... Izrael opowiada swoje dzieje. Literacka i teologiczna analiza wiodących tradycji Księgi Rodzaju (Przemyśl 2011) 19-272;
Z. PAWŁOWSKI (red.), Genesis 1–3. Tekst, interpretacje, przemyślenia (Scripta Theologica Thoruniensia 8; Toruń 2009);
J. SYNOWIEC, Początki świata i ludzkości według księgi Rodzaju (Kraków 2001).
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
M. GRABOWSKI, Historia upadku. Ku antropologii adekwatnej (Kraków 2006);
M. KEHL, I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia (Poznań 2008);
Ł. LASKOWSKI, Motyw potopu jako nowego stworzenia w Biblii (Studia Biblica Lublinensia 7; Lublin 2010);
G. RAVASI, Księga Rodzaju (Rdz 1–11). Rozumieć Stary Testament (Kraków 1997);
J. SULOWSKI, "Czy Adam i Ewa byli nadzy?" Dwie mądrości – z Bogiem lub bez Boga. Studium filologiczno-biblijne opowieści Rdz 2–3 na tle dziejów Izraela (Łódź 1998).
B. Literatura uzupełniająca:
D. LIFSCHITZ, Stań się światło. Hagada do rozdziału pierwszego Księgi Rodzaju (Kraków – Warszawa 2008);
D. LIFSCHITZ, Mężczyzna i kobieta – obraz Boga. Szabat. Hagada do rozdziału drugiego Księgi Rodzaju (Kraków – Warszawa 2009);
L. STACHOWIAK, Potop biblijny (Jak rozumieć Pismo święte 4; Lublin 1996);
E. ŚWIERCZEK, Bóg Starego Testamentu (Kraków 2009);
Z. ZIÓŁKOWSKI, Poznać i pokochać Pismo Święte. Od stworzenia świata do wieży Babel (Warszawa 2008).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: