Metodyka katechezy i etyki 5.1.0.4.08
Wprowadzenie w metodykę katechezy (nauczania religii w różnych środowiskach) oraz etyki.
W trakcie zajęć studenci wprowadzani są w następującą problematykę:
Rola metody w nauczaniu i wychowaniu, nauczaniu religii i etyki.
Różne podziały metod.
Kryteria doboru metod.
Słowo mówione. Wykład, opowiadanie, opis.
Metodyka pytań. Pogadanka i dyskusja.
Słowo pisane. Metody oparte na słowie pisanym.
Wykorzystanie zasady poglądowości w nauczaniu. Metody poglądowe.
Gry i zabawy w nauczaniu religii i etyki. Metody aktywizujące.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student…
Wiedza
– ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01
– zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1
– ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1
– posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności wychowawczej (przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze) – P7S_WK; TnMA_W06; Rozp. I_2_1
Umiejętności:
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2
– potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2
– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2
– potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U05; Rozp. I_2_2
– potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich w procesie samowychowania – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U06; Rozp. I_2_2
– potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole – P7S_UK; TnMA_U07; Rozp. I_2_2
– potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2
Kompetencje społeczne
– ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01
– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03
Kryteria oceniania
A. Metody oceniania:
1. Praca zaliczeniowa (pisemny test otwarty) – 70%
2. Aktywność na zajęciach – 15%
3. Znajomość zadanych lektur – 15%
B. Kryteria oceniania:
Na ocenę dostateczną (3):
W1. Student zna różne metody na poznanie imion uczniów
W2. Student zna definicję i cechy opowiadania, pogadanki i dyskusji
W3. Student zna wady i zalety pracy z tekstem w nauczaniu
U1. Student potrafi we właściwy sposób wykorzystać opowiadanie, pogadankę i dyskusję w nauczaniu
U2. Student wykorzystuje różne metody aktywizujące (Puzzle, Diagram kołowy, Komiks, Słoneczko, Zmiana metafory, Nie dokończone zdania)
U3. Student wykorzystuje w nauczaniu różne metody pracy z tekstem (Västers, Katalog pytań, Alternatywne tytuły, Zamiana tekstu)
K1. Student jest przekonany o potrzebie solidnego przygotowania zajęć dydaktycznych, wyboru właściwych i różnorodnych metod oraz zaprezentowania wyniku swych prac w postaci dydaktycznego konspektu
K2. Student potrafi wykorzystać w nauczaniu Trybunał, Giełda pomysłów, Panel
K3. Student jest przekonany o konieczności zasady poglądowości oraz aktywizacji w nauczaniu
Na ocenę dobrą (4):
W1. Student zna podziały metod, ich kryteria i przykłady
W2. Student potrafi wskazać cechy dobrego wykładu
W3. Student zna rozbudowane metody dyskusji w nauczaniu (np. Antytemat, Kula śniegowa) oraz pracy z tekstem
U1. Student potrafi właściwie stosować różne zasady, formy i metody nauczania i wychowania
U2. Student rozróżnia rodzaje pytań w interakcji nauczyciel – uczniowie, potrafi ocenić ich przydatność dla procesu nauczania
U3. Student dostrzega różnice między opowiadaniem i opisem, potrafi podać przykłady i ocenić ich zastosowanie w nauczaniu etyki i religii
K1. Student jest przekonany do stosowania różnych metod pracy z tekstem w nauczaniu etyki i z Pismem św. w nauczaniu religii
K2. Student wskazuje wartość dyskusji jako metody nauczania i wychowania stosując ją w sposób umiejętny w nauczaniu
K3. Student zdaje sobie świadomość z trudności i niebezpieczeństw metod dialogowych w nauczaniu etyki i religii (pogadanki, dyskusji)
Na ocenę bardzo dobrą (5):
W1. Student wie, jak stosować różne metody pracy z muzyką w nauczaniu etyki i religii (Malowanie muzyki, Ścieżka dźwiękowa, Muzyka i ruch, Malowanie z piosenką, Ballady o życiu)
W2. Student zna różne piosenki, które może wykorzystać w nauczaniu
W3. Uczeń zna metody pracy z obrazem (Graffiti, Fantazyjne obrazy, Komiks, Detektyw obrazów, Eksperci od szczegółów)
U1. Student posługuje się w nauczaniu różnymi metodami dyskusji (Dyskusja kielecka, Kilka kątów, Gorące krzesło, Trzy rogi)
U2. Student potrafi właściwie zinterpretować obraz oraz poprowadzić medytację obrazu
U3. Student rozróżnia teatralizację i dramę, potrafi je stosować w nauczaniu
K1. Student zna, kreatywnie formułuje i stosuje zasady dyskutowania w różnych grupach dydaktycznych
K2. Student wykorzystuje kolejne metody pracy z tekstem (np. Papierek lakmusowy, Szczepionka)
K3. Student, znając ich wartość, wykorzystuje różne metody aktywizujące w nauczaniu (Synektyka, Okienko informacyjne, Słowa-klucze, Wiersz połówkowy, 5 z 25, Licytacja)
Praktyki zawodowe
Przedmiot wraz z opowiadającym mu konwersatorium przygotowuje studenta do podjęcia praktyk związanych z nauczaniem religii i etyki.
Literatura
Literatura podstawowa:
R. CHAŁUPNIAK, J. KOSTORZ, Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2001.
- M. KORGUL, Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2007.
- Z. BARCIŃSKI (red.), Vademecum katechety. Metody aktywizujące, Kraków-Lublin 2006.
Literatura pomocnicza:
- czasopismo "Zeszyty Formacji Katechetów" (Radom).
- czasopismo „Katecheta” (Poznań) - do 2016.
- czasopismo „Paedagogia Christiana” (Toruń).
- R. CHAŁUPNIAK, J. KOSTORZ, W. SPYRA (red.), Aktywizacja w katechezie - szansa czy zagrożenie?, Opole 2002.
- B. TWARDZICKi, Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
- P. DUKSA, Metody katechetyczne, Olsztyn 1998.
- A. DŁUGOSZ, Jak przygotowywać i oceniać katechezę, Częstochowa 1997.
- R. PODPORA, Pomoce audiowizualne w katechezie, Lublin 1997.
- J. SZPET, D. JACKOWIAK, Lekcje religii szkołą wiary, Poznań 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: