Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie 5.1.0.5.02
1. Ogólny wstęp do literatury prorockiej na tle zjawiska profetyzmu w innych narodach,
2. Prorocy VIII w. przed. Chr.
a. Amos,
b. Ozeasz,
c. Micheasz,
d. Izajasz 1–39);
3. Prorocy przełomu VII/VI w. przed Chr.
a. Sofoniasz,
b. Nahum,
c. Habakuk,
d. Jeremiasz
e. Lamentacje Jeremiasza
f. Księga Barucha,
4. Prorocy wygnania babilońskiego
a. Ezechiel,
b. Izajasz 40–55,
5. Prorocy po wygnaniu babilońskim
a. Aggeusz,
b. Zachariasz,
c. Izajasz 56–66,
d. Malachiasz,
6. Prorocy epigoni
a. Abdiasz,
b. Joel,
c. Jonasz
6. Księga Daniela jako przykład literatury apokaliptycznej rozwijającej się na przedłużeniu profetyzmu.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01 P7S_WG
W2 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej TMA_W04 P7S_WG
W3 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia TMA_W10 P7S_WG
W4 ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego PTkMA_W03 7S_WG
Umiejętności
U1 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów TMA_U02 P7S_UW
U2 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy TMA_U08 P7S_UW
U3 posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim TMA_U19 P7S_UU
Kompetencje społeczne (postawy)
K1 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02 P7S_KR
K2 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym TMA_K06 P7S_KO
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
egzamin ustny
B. Kryteria oceniania
– ocena niedostateczna
Wiedza
Student nie ma pogłębionej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Nie ma uporządkowanej, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Nie zna procesu i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Nie ma pogłębionej wiedzy z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Nie posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązy-wanie złożonych problemów
Nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Nie posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Nie rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
– ocena dostateczna
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Student zna niektóre procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Rozumie podstawową potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
–ocena dobra
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Student zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
Literatura
1. BARANIAK M., Prorok jak Mojżesz (Pwt 18,9-22). Hermeneutyka prawa o urzędzie proroka w Izraelu, RSB 19, Warszawa 2005.
2. BRZEGOWY T., Prorocy Izraela, cz. I i II, Tarnów 1999/2003.
3. FRANKOWSKI J., BRZEGOWY T. (red.), Wielki świat starotestamentalnych proroków. Od początków profetyzmu do Niewoli Babilońskiej (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 4), Warszawa 2001.
4. Frankowski J., BRZEGOWY (red.), Wielki świat starotestamentalnych proroków. Od końca Niewoli Babilońskiej i proroctw Deutero-Izajasza do apokaliptyki Daniela (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 5), Warszawa 2001
5. GĄDECKI S.,Wstęp do ksiąg prorockich Starego Testamentu, Gniezno 1993
6. GOŁĘBIEWSKI M., Prorocy mniejsi, [w:] Wprowadzenie do Starego Testamentu, Poznań 1990
7. JASIŃSKI A.S., Prorocy epoki królewskiej wobec obcych narodów, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 163-194.
8. JELONEK T., Prorocy Starego Testamentu, Kraków 2007.
9. NAWROT J., Profetyzm pozabiblijny na kartach Starego Testamentu, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 363-429.
10. RUMIANEK R., Prorocy okresu niewoli babilońskiej, Warszawa 2004.
11. SALAS A., Prorocy. Zwiastuni Boga żywego, Częstochowa 1999
12. STACHOWIAK L., Prorocy – słudzy słowa, Katowice 1980.
13. STACHOWIAK L., Profetyzm. Prorocy więksi, [w:] Wprowadzenie do Starego Testamentu, Poznań 1990
14. SYNOWIEC J.S., Prorocy Izraela, ich pisma i nauka, Kraków 1994
15. WITASZEK G., Moc słowa prorockiego, seria: Jak rozumieć Pismo święte?, cz. 7, Lublin 1995
16. WITASZEK G., Myśl społeczna proroków, Lublin 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: