Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie 5.1.0.5.02.c
Od strony treści programowych, ćwiczenia - podzielone na sześć jednostek oraz poprzedzone wstępem i podsumowaniem - podejmują się zgłębienia w sposób analityczny sześciu fragmentów opisujących powołania prorockie:
1. Amosa (Am 7,11-17);
2. Jeremiasza (Jr 1,1-19);
3. Izajasza (Iz 6,1-13);
4. Sługi Pańskiego (Iz 49,1-9);
5. Ezechiela (Ez 2–3);
6. Jonasza (Jon 1–4).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski - TMA_U01; P7S_UW
U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o powołaniach prorockich oraz je przetłumaczyć - TMA_U19; P7S_UU
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR
K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
- będą brane pod uwagę oceny, jakie studenci uzyskali z poszczególnych sprawdzianów oraz ich aktywność na zajęciach.
C. Kryteria oceny:
- ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie posiada wiedzy na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii;
W2. Student nie zna biblijnej terminologii oraz żadnych pojęć w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego;
W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym tekstów omawianych perykop, przeanalizować ich i sformułować wniosków;
U2. Student nie potrafi odczytać w języku oryginalnym tekstów traktujących o powołaniach prorockich oraz ich przetłumaczyć;
U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
- ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat niektórych historii powołań prorockich opisanych w Biblii;
W2. Student zna podstawową biblijną terminologię związaną z motywem powołania prorockiego;
W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, jednak nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków;
U2. Student - w ramach tekstów traktujących o powołaniach prorockich - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre słowa oraz je przetłumaczyć;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
- ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada wiedzę na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii;
W2. Student zna podstawową biblijną terminologię oraz ważniejsze pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego;
W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop i dokonać ich podstawowej analizy;
U2. Student - w ramach tekstów traktujących o powołaniach prorockich - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre zdania oraz je przetłumaczyć;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii;
W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego;
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski;
U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o powołaniach prorockich oraz je przetłumaczyć;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
Literatura
Literatura przedmiotu:
1. T. BRZEGOWY, Księga Izajasza (rozdziały 1–12). Wstęp - przekład z oryginału - komentarz (NKB.ST XXII/1; Częstochowa 2010).
2. A. S. JASIŃSKI, Komentarz do Księgi proroka Ezechiela (rozdziały 1–10) (OBT 77; Opole 2005) I.
3. A. KUŚMIREK (red.), Prorocy. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich (PSB 27; Warszawa 2008).
4. J. PAŚCIAK, Izajasz wieszczem Chrystusa (Katowice 1987).
5. S. POTOCKI, "Księga Jonasza", w: Księgi proroków mniejszych. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (red. S. ŁACH) (PŚST XII/1; Poznań 1968) I, 285-341.
6. L. STACHOWIAK, Księga Izajasza I-III. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (PŚST IX/1-2; Poznań 1996).
7. J. SYNOWIEC, Oto twój Król przychodzi. Mesjasz w Pismach Starego Przymierza (Kraków 1992).
8. G. WITASZEK, Amos. Prorok sprawiedliwości społecznej (Lublin 1996).
9. G. WITASZEK, Moc słowa prorockiego (Jak rozumieć Pismo św. 7; Lublin 1995).
10. E. ZAWISZEWSKI, "Księga Amosa", w: Księgi proroków mniejszych. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (red. S. ŁACH) (PŚST XII/1; Poznań 1968) I, 159-260.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: