Prawo kanoniczne ogólne: Księgi I-III KPK 5.1.0.5.04
W ramach zajęć omawiane są przepisy ksiąg I-III KPK/83 dotyczące:
1. norm ogólnych;
2. podstawowych instytucji związanych z Ludem Bożym dotyczących w ogólności:
- stanu duchownego i świeckiego;
- struktury hierarchicznej Kościoła na różnych szczeblach jego organizacji;
- życia zakonnego;
3. nauczycielskiego zadania Kościoła w podstawowym wymiarze.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego – TMA_W09; P7S_WG;
W2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – TMA_W12_P7S_WG;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej – TMA_U01; P7S_UW;
U2. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – TMA_U06; P7S_UW;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK;
U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego – U13; P7S_UW.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – TMA_K01; P7S_KK;
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO;
K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego – TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
Kryteria oceniania
A. Egzamin pisemny - test.
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna:
Student:
WIEDZA
W1. nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;
W2. nie ma pogłębionej wiedzy o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającej na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;
U2. nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
U4. nie potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 nie ma krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K.3. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;
• ocena dostateczna:
WIEDZA
Student:
W1. ma w części uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;
W2. ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. W ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;
U2. posiada w niewielkim stopniu umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. posiada podstawową umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
U4. potrafi posługiwać się w ograniczonym zakresie systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma niewielką krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale tylko w nieznacznym stopniu rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K.3. identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;
• ocena dobra:
WIEDZA
Student:
W1. ma w wystarczającym stopniu uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;
W2. ma w zakresie większości zagadnień pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;
U2. posiada wystarczającą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. posiada wystarczającą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. ma wystarczającą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K.3. identyfikuje i rozstrzyga większość dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;
• ocena bardzo dobra:
WIEDZA
Student:
W1. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;
W2. ma w znacznym stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. potrafi bardzo dobrze samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;
U2. posiada znaczną umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
U4. potrafi bardzo dobrze posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy o różnym stopniu złożoności — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;
Literatura
1. Codex Iuris Canonici auctoritate Ioannis Pauli PP. II promulgatus, (25.01.1983), AAS 75 (1983), pars II, s. 1-317; tekst polski w: Kodeks Prawa Kanonicznego, przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu, Poznań 1984;
2. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Zagadnienia wstępne i normy ogólne, t. I, Olsztyn 2010
3. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Lud Boży jego nauczanie i uświęcanie, t. II, Olsztyn 2010;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: