Egzegeza Nowego Testamentu: Dzieje Apostolskie i literatura epistolarna 5.1.0.6.01
1. Wprowadzenie do Dziejów Apostolskich (autor, adresaci, czas napisania).
2. Język i styl Dz oraz próba określenia gatunku literackiego.
3. Próba ustalenia chronologii Dz i wartość historyczna dzieła.
4. Geograficzno-teologiczny cel Dz i struktura dzieła.
5. Życie i organizacja wczesnego Kościoła na podstawie Dz.
6. Działalność św. Pawła – kontekst historyczny, tło kulturowe i religijne.
7. Podstawowe formy listów starożytnych i ich cechy charakterystyczne.
8. Oryginalny charakter listów św. Pawła – struktura, język i styl.
9. Podział Corpus Paolinum. Podgatunki literackie w listach św. Pawła.
10. Listy protopawłowych (Rz, 1-2 Kor, Ga, 1-2 Tes, Flp, Flm) – kwestia autentyczności 2 Tes, zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne.
11. Listy deuteropawłowe (Kol, Ef, 1-2 Tm, Tt) – zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne.
12. List do Hebrajczyków - zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne.
13. Listy katolickie (1-2 P, Jk, Jud) – ogólna charakterystyka, zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno-kulturowego oraz warstwy literackiej i teologicznej tych ksiąg biblijnych - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student zna terminologię biblijną Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć w języku greckim i łacińskim - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student ma umiejętności badawcze w zakresie egzegezy Pisma Świętego, obejmujące zwłaszcza odnajdywanie i analizę egzegetyczną najważniejszych tekstów z Dziejów Apostolskich i listów oraz formułowanie wniosków - TMA_U02; P7S_UW
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
U3. Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim - TMA_U19; P7S_UU
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• egzamin ustny
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie posiada wiedzy na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;
W2. Student nie zna terminologii biblijnej ani żadnych pojęć w języku greckim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;
W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować podstawowych tekstów z Dziejów Apostolskich i listów ani sformułować wniosków;
U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
U3. Student nie potrafi odczytać żadnych tekstów z Dziejów Apostolskich i listów w języku oryginalnym;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student w ogóle nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
• ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;
W2. Student zna podstawową terminologię biblijną oraz podstawowe pojęcia w języku greckim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;
W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym podstawowe teksty z Dziejów Apostolskich i listów, ale nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną
U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym i przetłumaczyć niektóre słowa z Dziejów Apostolskich i listów;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki;
• ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada wiedzę na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;
W2. Student zna biblijną terminologię biblijną oraz ważniejsze pojęcia w języku greckim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;
W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować najważniejsze teksty z Dziejów Apostolskich i listów;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym i przetłumaczyć niektóre zdania z Dziejów Apostolskich i listów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności;
K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;
W2. Student zna terminologię biblijną oraz pojęcia greckim i łacińskim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować teksty z Dziejów Apostolskich i listów oraz sformułować wnioski;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze;
U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym i przetłumaczyć wybrane teksty z Dziejów Apostolskich i listów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób;
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
Literatura
Literatura przedmiotu:
J. CZERSKI, Literatura epistolarna Nowego Testamentu (OBT 132), Opole 2013;
A.S. JASIŃSKI [I INNI] (oprac.), Dzieje Apostolskie, Listy św. Pawła, Warszawa 1997;
J. GNILKA, Paweł z Tarsu, Kraków 2001;
H. LANGKAMMER, Apostoł Paweł i jego dzieło (OBT 46), Opole 2001;
R. PENNA, Św. Paweł z Tarsu, Kraków 2008;
T. JELONEK, Wprowadzenie do Listów św. Pawła, Kraków 1998;
W. RAKOCY, Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: