Katolicka nauka społeczna 5.1.0.6.03
Propedeutyka KNS
1. Terminologia, autonomia, relacja do innych nauk.
2. Źródła KNS, moc wiążąca.
3. Metoda naukowa, zadania KNS.
4. Historyczny rozwój KNS.
5. Św. Augustyn i św. Tomasz z Akwinu.
6. Poglądy szkoły z Salamanki.
7. Rewolucja przemysłowa i francuska.
8. Szkoła niemiecka.
Podstawy etyczno-społeczne KNS
1. Człowiek istotą społeczną.
2. Godność osoby ludzkiej.
3. Zasada dobra wspólnego.
4. Zasada solidarności.
5. Zasada pomocniczości.
6. Pozostałe zasady społeczne (pluralizmu, uczestnictwa, prymatu człowieka).
7. Sprawiedliwość i miłość społeczna.
Globalizacja.
1. Rozwój rozumienia globalizacji.
2. Zjawiska związane z globalizacją.
3. Teoria systemu światowego I. Wallersteina.
4. Globalizacja kultury.
5. Koncepcja społeczności ogólnoludzkiej.
6. Koncepcja rządu światowego.
Prawa człowieka.
1. Historyczny rozwój idei.
2. Określenie praw człowieka.
3. Podstawa normatywna praw człowieka.
4. Kościół a prawa człowieka.
5. Treść praw człowieka.
6. Jedność praw człowieka oraz komplementarność praw i obowiązków.
7. Ochrona praw człowieka.
Zagadnienia polityczno-gospodarcze.
1. Pojęcie i cele polityki.
2. Ustrój polityczny.
3. Państwo i jego zadania.
4. Demokracja.
5. Pluralizm polityczny.
6. Wierzący a polityka.
7. Moralny obowiązek udziału w wyborach.
8. Moralno-społeczny aspekt służby wojskowej.
9. Moralno-społeczny wymiar wojny.
10. Pojęcie państwa.
11. Zadania państwa.
12. Granice i zakres władzy państwowej.
13. Kontrola władzy państwowej.
14. Partia polityczna.
Zagadnienia społeczno-ekonomiczne.
1. Dwie teorie pracy (mechanicystyczna, humanistyczna).
2. Praca w Biblii i Tradycji Kościoła.
3. Praca wg Marksa i Hegla.
4. Wymiary pracy wg F. J. Mazurka.
5. Prawa człowieka pracy.
6. Pojęcie kapitału ludzkiego.
7. Pojęcie bezrobocia i jego rodzaje.
8. Marginalizacja społeczna.
9. Pojęcie podatku i historyczny rozwój.
10. Cele podatków.
11. Rodzaje podatków (CIT, VAT, akcyza).
12. Podatki w Biblii i Tradycji Kościoła.
13. Zasady sprawiedliwego opodatkowania.
14. Podatek liniowy czy progresywny?
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student zna terminologię katolickiej nauki społecznej - TMA_W02; P7S_WG.
W2. Student ma wiedzę o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązania z innymi naukami - TMA_W12; P7S_WG.
W3. Student ma pogłębiona i usystematyzowaną wiedzę na temat kocepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej - TMA_W11; P7S_WG.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej - TMA_U01; P7S_UW.
U2. Student interpretuje zjawiska społeczne w kontekście katolickiej nauki społecznej - TMA_U12; P7S_UW.
U3. Student identyfikuje rodzaje interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne - TMA_U06; P7S_UW.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej - TMA_K02; P7S_KR.
K2. Student docenia znaczenie nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych - TMA_K06; P7S_KK,
P7S_KO.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
egzamin ustny
Kryteria zaliczenia:
Ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna terminologii katolickiej nauki społecznej.
W2. Student nie ma wiedzy o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązaniach z innymi naukami.
W3. Student nie ma pogłębionej i usystematyzowanej wiedzy na temat koncepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej.
U2. Student nie interpretuje zjawisk społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej.
U3. Student nie identyfikuje rodzajów interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej .
K2. Student nie docenia znaczenia nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.
Ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna podstawową terminologię katolickiej nauki społecznej.
W2. Student ma elementarną wiedzę o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązaniach z innymi naukami.
W3. Student posiada wiedzę na temat niektórych koncepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej.
U2. Student interpretuje niektóre zjawisk społeczne w kontekście katolickiej nauki społecznej.
U3. Student identyfikuje podstawowe rodzaje interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej.
K2. Student docenia znaczenie nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.
Ocena dobra
WIEDZA
W1. Student dobrze zna terminologię katolickiej nauki społecznej.
W2. Student ma wiedzę o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązaniach z innymi naukami.
W3. Student posiada wiedzę na temat niektórych koncepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej.
U2. Student interpretuje zjawiska społeczne w kontekście katolickiej nauki społecznej.
U3. Student identyfikuje rodzaje interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej.
K2. Student docenia znaczenie nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.
Ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma ugruntowaną wiedzę o terminologii katolickiej nauki społecznej.
W2. Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązaniach z innymi naukami.
W3. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat koncepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada duże umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej.
U2. Student interpretuje zjawiska społeczne w kontekście katolickiej nauki społecznej.
U3. Student identyfikuje rodzaje interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej.
K2. Student docenia znaczenie nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.
Literatura
1. PAPIESKA KOMISJA JUSTITIA ET PAX, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005.
2. M. RADWAN, L. DYCZEWSKI, A. STANOWSKI, (red.), Dokumenty nauki społecznej Kościoła, cz. I-II, Rzym-Lublin 1996.
3. K. BEŁCH, Katolicka Nauka Społeczna, Kielce 2007.
4. T. BORUTKA, Społeczne nauczanie Kościoła, Kraków 2004.
5. J. HÖFFNER, Chrześcijańska nauka społeczna, Kraków 1993.
6. A. KLOSE, Katolicka nauka społeczna w zarysie. Teologia dla wszystkich, Tarnów 1995.
7. P. de LAUBIER, Myśl społeczna Kościoła katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, Warszawa-Kraków 1988.
8. J. MAJKA, Katolicka Nauka Społeczna, Warszawa 1988.
9. F. J. MAZUREK, Prawa człowieka w nauczaniu społecznym Kościoła (od papieża Leona XIII do papieża Jana Pawła II), Lublin 1991.
10. J. MAZUR Katolicka nauka społeczna (skrypt dla studentów teologii), Kraków 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: