Teologia moralna: Cnoty teologalne, kardynalne i cnota religijności 5.1.0.6.04
Problematyka wykładu:
1) Zagadnienia wstępne (teologalny wymiar życia, istota i podział cnót)
2) Problematyka cnót kardynalnych (roztropności, sprawiedliwości, męstwa i umiarkowania)
3) Teologiczna cnota wiary (pojęcie, biblijny wymiar wiary)
4) Teologicznomoralne ujęcie wiary (teologia wiary, obowiązki i wykroczenia przeciw wierze)
5) Teologiczna cnota nadziei (określenie, kontekst współczesny – futurologia, nadzieja w Piśmie św.)
6) Teologicznomoralne aspekty nadziei (teologia i grzechy przeciw nadziei)
7) Teologiczna cnota miłości (pojęcie, przykazanie miłości, wymiar biblijny)
8) Miłość Boga (cechy, grzechy przeciw miłości Boga)
9) Miłość siebie (motywy, obowiązki i wykroczenia przeciwko miłości własnej)
10) Miłość bliźniego (przymioty, praktyka, grzechy przeciw miłości bliźniego)
11) Cnota religijności (określenie, podział kultu religijnego)
12) Akty cnoty religijności
13) Grzechy przeciw religijności
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu teologii moralnej szczegółowej (TMA_W06; P7S_WG).
W2. Zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia (TMA_W10; P7S_WG).
W3. Ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego (TMA_W11; P7S_WG).
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze, co sprzyja jego rozwojowi osobowemu (TMA_U05; P7S_UW).
U2. Potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego (TMA_U07; P7S_UW).
U3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej problematyki wiary, nadziei, miłości oraz religijności, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (TMA_U09; P7S_UK).
U4. Potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego (TMA_U15; P7S_UO).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY):
K1. Student ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i moralności chrześcijańskiej (TMA_K07; P7S_KO).
K2. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania wiary i moralności katolickiej w regionie, kraju i Europie (TMA_K10; P7S_KO).
K3. Podejmuje przez całe życie osobisty religijno-moralny rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-moralnym innych osób (TkMA_K01; P7S_KO).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
- zaliczenie pisemne z wyłożonego materiału (efekty W1-K3)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:
- test zaliczeniowy – 100%
C. Warunki zaliczenia:
- ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie aretologii chrześcijańskiej.
W2. Student nie zna teologicznomoralnych koncepcji cnót kardynalnych, teologalnych oraz religijności.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych, obejmujących analizę literatury teologicznomoralnej, syntezę różnych koncepcji aretologicznych oraz prezentację wiedzy na ten temat.
U2. Student nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów aretologicznych celem określenia ich znaczeń oraz implikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów teologicznomoralnych, związanych z pracą duszpasterską.
K2. Student nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i aretologii chrześcijańskiej.
- ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie aretologii chrześcijańskiej.
W2. Student zna niektóre teologicznomoralne koncepcje cnót kardynalnych, teologalnych oraz religijności.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów aretologicznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student identyfikuje niektóre dylematy teologicznomoralne, związane z pracą duszpasterską.
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i aretologii chrześcijańskiej.
- ocena dobra
WIEDZA
W1. Student posiada wiedzę w zakresie aretologii chrześcijańskiej.
W2. Student zna teologicznomoralne koncepcje cnót kardynalnych, teologalnych oraz religijności.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej oraz syntezę różnych koncepcji aretologicznych.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów aretologicznych celem określenia ich znaczeń i implikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy teologicznomoralne, związane z pracą duszpasterską.
K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i aretologii chrześcijańskiej.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie aretologii chrześcijańskiej.
W2. Student ma pogłębioną wiedzę na temat teologicznomoralnych koncepcji cnót kardynalnych, teologalnych oraz religijności.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej, syntezę różnych koncepcji aretologicznych oraz prezentację wiedzy na ten temat.
U2. Student potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów aretologicznych celem określenia ich znaczeń i implikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy teologicznomoralne, związane z pracą duszpasterską.
K2. Student interesuje się dawnymi i współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i aretologii chrześcijańskiej.
Literatura
ĆMIEL H., Teologia moralna szczegółowa, Częstochowa 2005.
DROŻDŻ A., Człowiek Bogu. Teologia moralna szczegółowa, cz. I, Tarnów 2000.
HÄRING B., Nauka Chrystusa. Teologia moralna szczegółowa. Z miłości ku miłości, t. II, Poznań 1963.
KOSMOL P., Teologia moralna szczegółowa. Cnoty teologiczne. Cnota religijności. Skrypt dla studentów, Opole 2000.
KOSTECKI R., Tajemnica współżycia z Bogiem. Zagadnienia cnót teologicznych wiary, nadziei i miłości, Kraków 1985.
MARCOL A., Stare maksymy życia widziane na nowo, w: TENŻE, W kręgu wartości chrześcijańskich. Wybór artykułów, Opole 2006, s. 185-232.
NAGÓRNY J., Z wiary miłość i nadzieja, Lublin 2011.
OLEJNIK S., Teologia moralna życia osobistego, Włocławek 1999.
PIEGSA J., Człowiek – istota moralna. Religijne podstawy moralności. Wiara – nadzieja – miłość, t. II, Opole 2002.
POLAK W., Życie w Chrystusie. Teologalny wymiar życia moralnego, Gniezno 1997.
WICHROWICZ C.J., Zarys teologii moralnej w ujęciu tomistycznym, Kraków 2002.
ZABIELSKI J., Roztropność, męstwo, umiarkowanie i sprawiedliwość jako wyznaczniki chrześcijańskiej moralności. Studium tomistyczno-aksjologiczne, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: