Teologia duchowości I 5.1.0.6.05
W ramach wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia z zakresu teologii duchowości:
I. Pojęcie teologii duchowości (terminologia, metodologia)
II. Jedność i wielość duchowości
III. Duchowość biblijna I - Stary Testament
IV. Duchowość biblijna II – Nowy Testament
V. Duchowość apostolska i Kościoła pierwotnego
IV. Zarys historii duchowości na Wschodzie i Zachodzie
V. Duchowość chrześcijańska oczyma Ojców Kościoła. Pojęcia podstawowe
VI. Początki monastycyzmu
VII. Św. Benedykt i jego szkoła duchowości
VIII. Główne szkoły duchowości od średniowiecza do czasów współczesnych
IX. Świętość obiektywna Boga
X. Pojęcie świętości subiektywnej człowieka
XI. Chrześcijanin jako grzesznik
XII. Duchowość liturgiczna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Absolwent zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia. TMA_W10, H2A_W04
2. Absolwent ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, po-głębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem. TMA_W19, H2A_W04, S2A_W05
3. Absolwent zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wie-dzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psy-chiczno-duchowych i społecznych. TnMA_W03, H2A_W04, S2A_W05
Umiejętności
1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selek-cjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. TMA_U01, H2A_U01
2. Absolwent posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, pro-wadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagad-nień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglą-dów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz two-rzenia syntetycznych podsumowań. TMA_U09, H2A_U06,
3. Absolwent potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewan-gelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego. TMA_U15, H2A_U04, H2A_U05
4. Absolwent potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmo-wać wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. TnMA_U09, H2A_U05
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Absolwent ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. TMA_K05, H2A_K01, H2A_K03, S2A_K06
2. Absolwent ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego. TMA_K07, H2A_K04, S2A_K04
3. Absolwent ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogiczno-katechetycznych w środowisku społecznym i ekle-zjalnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji in-dywidualnych i zespołowych działań w zakresie katechezy szkolnej i po-zaszkolnej; angażuje się we współpracę. TnMA_K01, H1A_K04, H2A_K02, S1A_K04, S1A_K06
Kryteria oceniania
• wykład konwersatoryjny z prezentacją multime-dialną;
• wykazanie się wiedzą w zakresie problematyki prowadzonych
wykładów poprzez pozytywne zaliczenie kolokwium oraz testu końcowego.
• ocena niedostateczna
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie teologii duchowości - jej natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o życiu duchowym człowieka, jego istocie i naturze;
W2. nie zna filozoficzno-teologicznych ujęć duchowość;
W.3. nie zna stanowisk teologiczno-religijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury z zakresu teologii duchowości oraz nie zna podstawowych pojęć związanych z tą dziedziną nauki;
U2. nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów szkół duchowości celem określenia ich znaczeń i implikacji;
U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej duchowości i jej miejsca w kulturze.
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
K2. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską;
K3. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości.
• ocena dostateczna
W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie niektórych podstawowych zagadnień duchowości;
W2. zna niektóre filozoficzno-teologiczne ujęcia duchowości oraz najważniejsze nurty związane z tą dziedziną nauki;
W.3. zna niektóre stanowiska teologiczne, dotyczące określonych w programie tematów.
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologii duchowości;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów duchowości i światopoglądowych;
U3. posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji dotyczącej duchowości i jej miejsca w kulturze.
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości;
K2. identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską;
K3. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości.
• ocena dobra
W1. Student posiada wiedzę w zakresie teologii duchowości - jej natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o życiu duchowym człowieka, jego istocie i naturze;
W2. zna filozoficzno-teologiczne ujęcia duchowość;
W.3. zna stanowiska teologiczno-religijne, określającye stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury duchowej oraz syntezę różnych idei i zjawisk życia duchowego;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów duchowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej duchowości chrześcijańskiej i jej miejsca w kulturze oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań.
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów;
K2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską;
K3. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości.
• ocena bardzo dobra
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teologii duchowości;
W2. ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficzno-teologicznych ujęć duchowości;
W.3. ma pogłębioną wiedzę na temat stanowisk teologiczno-religijnych, określających stosunek duchowości chrześcijańskiej do niechrześcijańskich.
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej w zakresie duchowości, syntezę różnych idei i zjawisk duchowych oraz opracowanie i prezentację wyników;
U2. potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów duchowych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej duchowości chrześcijańskiej i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
K2. trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską;
K3. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii duchowości.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
Teologia duchowości katolickiej, red. W. Słomka, Lublin 1993/
S. WITEK, Teologia życia duchowego, Lublin 1986.
L. BOUYER, Wprowadzenie do życia duchowego, tł. L. Rutowska, Warszawa 1982.
J.WEISMAYER, Pełnia życia, tł. J. Zychowicz Kraków 1993.
C. A. BERNARD, Wprowadzenie do teologii duchowości, tł. J. Machniak (Seria: myśl teologiczna t. 10), Kraków 1996.
J. AUMANN, Zarys historii duchowości, Kielce 2007.
T. ŠPIDLIK, Duchowość chrześcijańskiego Wschodu, Kraków 2005.
B. Literatura uzupełniająca
M. CHMIELEWSKI, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 1999.
A. MARCHETTI OCD, Zarys teologii życia duchowego, t. I-III, Kraków 1996.
R. GARRIGOU- LAGRANGE, Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998.
A. M. SICARI, Życie duchowe chrześcijanina (Amateca t. 17), Poznań 1999.
A. SŁOMKOWSKI, Teologia życia duchowego w świetle Soboru Watykańskiego II, Ząbki 2000.
S. BEGGIANI, Introduction to Eastern Christians Spirituality. The Syriac Tradition, London 1991.
Z. NABZDYK, Modlitwa błagalna jako kształt wiary chrześcijańskiej, Opole 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: