Egzegeza Starego Testamentu: Księgi mądrościowe, historyczno-dydaktyczne, Psalmy 5.1.0.7.01
1. Ogólny wstęp do literatury mądrościowej na tle zjawiska tekstów mądrościowych w narodach ościennych,
2. Prezentację Psałterza (liczba i numeracja psalmów, podział, geneza; autorstwo czas powstania, nagłówki i ich znaczenie, forma poetycka oraz gatunki literackie), 3. Psalmy złorzeczące
4. Myśl teologiczna Psałterza;
5. wprowadzenie do ksiąg mądrościowych:
6. Księga Przysłów i poemat o dzielnej niewieście (Prz 31)
7. Księga Hioba i problem cierpienia,
8. Księga Koheleta i pesymizm aksjologiczny.
9. Pieśni nad pieśniami i obrazy miłości;
10. Księga Syracydesa i postawy konieczne do przyjęcia mądrości;
11. Księga Mądrości i problem śmierci ludzi sprawiedliwych
12. Księga Rut i otwarcie na inne narody,
13. Księga Tobiasza i wierność Bogu na emigracji,
14. Księga Judyty i wartość ponadczasowa wytrwania przy Bogu,
15. Księga Estery i szczególna odpowiedzialność pośredników przed Bogeim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W1 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01 P7S_WG
W2 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej TMA_W04 P7S_WG
W3 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia TMA_W10 P7S_WG
W4 ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego PTkMA_W03 7S_WG
Umiejętności
U1 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów TMA_U02 P7S_UW
U2 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy TMA_U08 P7S_UW
U3 posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim TMA_U19 P7S_UU
Kompetencje społeczne (postawy)
K1 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02 P7S_KR
K2 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym TMA_K06 P7S_KO
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• egzamin ustny
B. Kryteria oceniania:
– ocena niedostateczna
Wiedza
Student nie ma pogłębionej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Nie ma uporządkowanej, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Nie zna procesu i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Nie ma pogłębionej wiedzy z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Nie posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązy-wanie złożonych problemów
Nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Nie posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Nie rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
– ocena dostateczna
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Student zna niektóre procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Rozumie podstawową potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
Dobra
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Student zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
T. BRZEGOWY, Pisma mądrościowe Starego Testamentu (Academica 68) (Tarnów 2007).
T. BRZEGOWY, Psalmy i Księga Lamentacji (Academica 65) (Tarnów 2007).
B. POLOK, Wprowadzenie do ksiąg Starego Testamentu (Podręczniki i skrypty 3; Opole 1999).
J. S. SYNOWIEC, Mędrcy Izraela, ich pisma i nauka (Kraków 1997).
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
S. POTOCKI Rady mądrości. Przewodnik po mądrościowej literaturze Starego Testamentu (Jak rozumieć Pismo Święte 5) (Lublin 1993);
ST. POTOCKI – J. WARZECHA – T. BRZEGOWY – B. PONIŻY, Mądrość starotestamentalnego Izraela (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 6; Warszawa 1999);
A. STRUS † – J. WARZECHA – J. FRANKOWSKI, Pieśni Izraela. Pieśń nad pieśniami, Psalmy, Lamentacje (red. J. FRANKOWSKI) (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 7; Warszawa 1988);
J. St. SYNOWIEC, Wprowadzenie do Księgi Psalmów (Kraków 1996).
B. Literatura uzupełniająca
P. BEAUCHAMP, Psalmy nocą i dniem (Warszawa 1985);
A. BONORA, Księga Koheleta. Rozumieć Stary Testament. Komentarz duchowy (Kraków 1997);
W. BOROWSKI, Psalmy. Komentarz biblijno-ascetyczny (Kraków 1983);
G. RAVASI, Psalmy I. Wprowadzenie i Psalmy 1–19 (wybór) (Kraków 2007);
E. ZAWISZEWSKI, Księgi dydaktyczne Starego Testamentu. Wstęp szczegółowy i egzegeza wybranych fragmentów (Pel-plin 1997).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: