Teologia dogmatyczna: Chrystologia integralna 5.1.0.7.03.c
Analiza i zbawcze znaczenie osoby i zasadniczych misteriów życia Jezusa. W ramach analizy tajemnicy wcielenia refleksja na temat bóstwa i człowieczeństwa Jezusa, Jego jedności osobowej, moralnej i psychicznej, odpowiedź na pytanie, dlaczego Bóg stał się człowiekiem. Analiza wydarzenia chrztu Jezusa w Jordanie, Ostatniej Wieczerzy, męki i ofiary krzyżowej Jezusa, tajemnica zstąpienia Chrystusa do piekieł, Chrystusowe zmartwychwstanie, wniebowstąpienie i zesłanie Ducha Świętego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza chrystologii integralnej (TMA_W06, P7S_WG).
2.Ma rozszerzoną wiedzę o współczesnych dokonaniach badawczych w zakresie teologii dogmatycznej oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii (TMA_W13, P7S_WG/K).
3. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem (TMA_W19, P7S_WG).
Umiejętności
1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW).
2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji (TMA_U08, P7S_UW).
3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09, P7S_UK).
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów (TMA_K05, P7S_KO).
2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską (TMA_K06, P7S_KK, P7S_KO).
3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii systematycznej (TMA_K09, P7S_KO).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• ćwiczenia, dyskusje, analiza tekstów
Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
• zaliczenie pisemne
C. Podstawowe kryteria
1. Aktywne uczestnictwo zajęciach 40%
2. Znajomość zadanych lektur 60%
Literatura
Wykorzystywana podczas zajęć:
Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst grecki, łaciński, polski, t. I (325-787), oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2001;
J. DUPUIS, Wprowadzenie do chrystologii, tł.W. Zasiura, Kraków 1999;
H. WALDENFELS, Chrystus a religie, tł. B. Drąg, Kraków 2004;
G. STRZELCZYK, Traktat o Jezusie Chrystusie, w: Dogmatyka, t. 1, red. E. ADAMIAK, A. CZAJA, J. MAJEWSKI, Warszawa 2005, s. 235-470;
M. PALUCH, Traktat o zbawieniu, w: Dogmatyka, t. 3, red. E. ADAMIAK, A. CZAJA, J. MAJEWSKI, Warszawa 2006, s. 233-507;
J. KRÓLIKOWSKI, Syn Boży i nasz Zbawiciel. Studia chrystologiczne, Kraków 2014.
Samodzielnie studiowana przez studenta:
JOSEPH RATZINGER - BENEDYKT XVI, Jezus z Nazaretu, przeł. W. Szymona, cz. I, Kraków 2007, cz. II, Kielce 2011.
Literatura uzupełniająca:
W. KASPER, Jezus Chrystus, tłum. B. Białecki, Warszawa 1983;
W. HRYNIEWICZ, Chrystus nasza Pascha. Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej, t. I, Lublin 1982;
A. CZAJA, Z. GLAESER, G. IWIŃSKI (red.) Wokół tajemnicy Chrystusa, Opole 1997;
T.D. ŁUKASZUK, Ty jesteś Chrystus, Syn Boga żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: