Dydaktyka etyki dzieci starszych - praktyka śródroczna 5.1.0.7.07
Problematyka praktyki jest skorelowana z dydaktyką etyki dzieci. Jest to studencka praktyka przedmiotowo-metodyczna. Stanowi ona integralną część kształcenia pedagogicznego studentów, którzy zamierzają uzyskać kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela etyki.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
– ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01
– zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1
– posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1
– zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1
– ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1
– ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05;
Umiejętności:
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01
– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02
– potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03
– potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04
– potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2
– potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2
– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2
– potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2
Kompetencje społeczne:
– ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01
– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03
– ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3
– dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Obserwacja wybranych lekcji etyki – 20%
2. Prowadzenie zajęć w wybranych klasach – 40%
3. Przygotowane konspekty zajęć z etyki – 40%
Kryteria oceniania:
Student:
- na ocenę dostateczną (3):
W1. Opisuje konspekt zajęć z etyki dzieci starszych
W2. Omawia schemat obserwacji lekcji
W3. Opisuje pomoce dydaktyczne do nauczania etyki w szkołach podstawowych i gimnazjalnych
U1. Projektuje konspekt zajęć z etyki dzieci starszych
U2. Wykorzystuje różne metody prowadzenia zajęć z etyki
U3. Stosuje podstawową wiedzę z etyki w planowaniu zajęć
K1. Współpracuje w zespole
K2. Określa priorytety związane z pracą nauczyciela etyki
K3. Dostrzega problemy moralne
- na ocenę dobrą (4):
W1. Opisuje proces planowania zajęć z etyki dzieci starszych
W2. Wskazuje na cechy dobrego dydaktyka etyki dzieci starszych
W3. Omawia zróżnicowane koncepcje nauczania etyki dzieci starszych
U1. Analizuje różne rozwiązania etyczne
U2. Właściwie projektuje nauczanie etyki wśród dzieci starszych
U3. Ocenia programy i pomoce metodyczne do nauczania etyki dzieci starszych
K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej
K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz promocji etyki dzieci starszych
K3. Wykazuje aktywność własną w pracy dydaktycznej
- na ocenę bardzo dobrą (5):
W1. Opowiada o zróżnicowanych problemach etycznych
W2. Wskazuje na wartość dydaktyki etyki dzieci starszych
W3. Charakteryzuje aktualne problemy etyczne
U1. Proponuje nowe rozwiązania dydaktyczne
U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania dylematów moralnych
U3. Uzasadnia potrzebę zajęć z etyki w szkole podstawowej i gimnazjalnej
K1. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych z zakresu etyki
K2. Podejmuje dialog edukacyjny w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań
K3. Podejmuje wyzwania zawodowe
Praktyki zawodowe
Przedmiot „Dydaktyka etyki dzieci – praktyka śródroczna” przygotowuje do pracy w charakterze nauczyciela etyki. Pozwala zdobywać doświadczenie zawodowe oraz rozwijać kompetencje merytoryczne i metodyczne.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. Wykorzystywana podczas zajęć:
Podstawy programowe MEN w zakresie etyki w szkole podstawowej.
Programy nauczania etyki w szkole podstawowej.
A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta:
Wybrane podręczniki i materiały do nauczania etyki w szkole podstawowej.
B. Literatura uzupełniająca:
F. Bereźnicki, Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: