Etyka dóbr osobowych i materialnych 5.1.0.8.02.c
Tematy zajęć:
Prawda, półprawda, kłamstwo
O komunikowaniu trudnych prawd
Problematyka etyki reklamy
Zaangażowanie wierzących w politykę
Prawo do prywatności i własności intelektualnej a prawo do informacji
Zasady moralności podatkowej
Społeczno-moralne aspekty zjawiska korupcji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
TMA_W14 rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym P7S_WG, PS7_WK
TMA_W16 ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W20 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej P7S_WK
Umiejętności:
TMA_U08 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym P7S_UW
TMA_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i
życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
P7S_UK
TMA_U13 potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW
TMA_U16 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego oraz niespecjalistami, w języku polskim i w wybranym języku obcym, a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K06 iden tyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etycznomoralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
TMA_K09 uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi P7S_KO
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia: udział w zajęciach, przedstawienie prezentacji na wybrany temat oraz zaliczenie kolokwiów.
B. Forma zaliczenia: 2 kolokwia pisemne z dokumentów Kościoła (zob. literatura samodzielnie studiowana przez studentów), przedstawienie prezentacji wcześniej przygotowanej na wybrany temat.
C. Podstawowe kryteria:
- wiedza prezentowana podczas kolokwiów - 50%
- przedstawienie prezentacji - 25 %
- obecność i aktywność na zajęciach - 25%
ocena niedostateczna
Wiedza:
TMA_W14 nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła i teologii P7S_WG, PS7_WK
TMA_W16 nie ma wiedzy o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii ani wiedzy dotyczącej procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W20 nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć i zasad z zakresu prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej P7S_WK
Umiejętności:
TMA_U08 nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym P7S_UW
TMA_U09 nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK
TMA_U13 nie potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etycznymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW
TMA_U16 nie potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 nie potrafi współdziałać i pracować w grupie P7S_KR
TMA_K06 nie identyfikuje ani nie rozstrzyga dylematów — zwłaszcza doktrynalnych i etycznych — związanych z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
TMA_K09 nie uczestniczy w życiu kulturalnym i nie interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi P7S_KO
ocena dostateczna
Wiedza:
TMA_W14 rozumie pewne aspekty kulturotwórczej rolę Kościoła i teologii P7S_WG, PS7_WK
TMA_W16 ma elementarną wiedzę o naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń P7S_WG
TMA_W20 zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego P7S_WK
Umiejętności:
TMA_U08 potrafi przeprowadzić analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych P7S_UW
TMA_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła P7S_UK
TMA_U13 potrafi posługiwać się normami i regułami (dogmatycznymi, etycznymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego P7S_UW
TMA_U16 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi pracować w grupie role P7S_KR
TMA_K06 identyfikuje dylematy — zwłaszcza etyczne — związane z życiem indywidualnym P7S_KK, P7S_KO
TMA_K09 interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi P7S_KO
ocena dobra
Wiedza:
TMA_W14 rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie społecznym P7S_WG, PS7_WK
TMA_W16 ma wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego P7S_WG
TMA_W20 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej P7S_WK
Umiejętności:
TMA_U08 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń i oddziaływania społecznego P7S_UW
TMA_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i
życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz formułowania wniosków P7S_UK
TMA_U13 potrafi posługiwać się normami i regułami (dogmatycznymi, etycznymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW
TMA_U16 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego oraz niespecjalistami, w języku polskim, a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem społecznym P7S_KK, P7S_KO
TMA_K09 uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi P7S_KO
ocena bardzo dobra
Wiedza:
TMA_W14 rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym P7S_WG, PS7_WK
TMA_W16 ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W20 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej P7S_WK
Umiejętności:
TMA_U08 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym P7S_UW
TMA_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i
życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
P7S_UK
TMA_U13 potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW
TMA_U16 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego oraz niespecjalistami, w języku polskim i w wybranym języku obcym, a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
TMA_K09 uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi P7S_KO
Literatura
Literatura wymagana do zaliczenia zajęć
1. Wykorzystana i omówiona podczas zajęć:
J. ORZESZYNA, Problem informowania chorego o rzeczywistym stanie jego zdrowia, w: P. MORCINIEC (red.), Ad libertatem in veritate. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu Profesorowi Alojzemu Marcolowi, Opole 1996, s. 393-410.
PAPIESKA RADA DS. ŚRODKÓW SPOŁECZNEGO PRZEKAZU, Etyka w reklamie, OsRomPol 18(1997), nr 11, s. 40-46.
Z. HANAS, Różne formy manipulacji człowiekiem, ComP 20(2000), nr 1, s. 55-67.
G. MUSIOŁ, Zastosowanie psychologii w reklamie – refleksja etyczna, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 22(2002), s. 99-114.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym, Watykan 2002.
M. MACHINEK, Chrześcijanin a polityka, „Homo Dei” 73(2003), nr 3, s. 35-46.
C.M. MARTINI, Jaka polityka? Kraków 1995.
R.D. GRABOWSKI, Konflikt między prawem do intymności i życia prywatnego a prawem do informacji, w: Z. KOBYLIŃSKA, R.D. GRABOWSKI (red.), Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, Olsztyn 1996, s. 186–209.
J. WADOWSKI, Globalizacja cyfrowa, czyli człowiek w cybercywilizacji, „Świdnickie Studia Teologiczne“ (2010), nr 7, s. 349-365.
A. DYLUS, Płać podatki! Elementy etyki podatkowej, w: TENŻE, Gospodarka – Moralność – Chrześcijaństwo, Warszawa 1995, s. 79-92.128-140.
J. WIEMEYER, Podatki jako problem etyczno-społeczny, w: J. KUPNY, S. FEL (red.), Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia gospodarczego, Katowice 2003, s. 178-201.
J. DE LA VEGA, Prowizje, prezenty czy przekupstwo. Chrześcijanin a nieuczciwe wzbogacanie się, Ząbki 2003.
A. MARCOL (red.), Korupcja. Problem społeczno-moralny, Opole 1992.
A. KOJDER, Korupcja i poczucie moralne Polaków, w: J. MARIAŃSKI (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Kraków 2002, s. 233-252.
2. Studiowana samodzielnie przez studentów:
PAPIESKA RADA DS. ŚRODKÓW SPOŁECZNEGO PRZEKAZU, Etyka w reklamie, Watykan 1997.
PAPIESKA RADA DS. ŚRODKÓW SPOŁECZNEGO PRZEKAZU, Etyka w Internecie, Watykan 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: