Bioetyka 5.1.0.8.03
Treść wykładu:
1. Pojęcie bioetyki, jej powstanie oraz aktualne problemy
2. Wartość życia w hierarchii dóbr i w świetle Objawienia oraz odpowiedzialność za nie
3. Normy stojące na straży życia ludzkiego i ich zakres
4. Pojęcia zdrowia i choroba wraz z konsekwencjami etycznymi
5. Omówienie problemów moralnych dotyczących życia początek życia (status moralny embrionu, prokreacja wspomagana, aborcja i środki wczesnoporonne, diagnostyka prenatalna, klonowanie, odczytanie genomu ludzkiego oraz inżynieria genetyczna)
6. Omówienie problemów moralnych dotyczących życia w młodości i dojrzałości (uprawniona obrona i kara śmierci, transplantacje, samobójstwo, przejawy przemocy, HIV/AIDS, narażanie życia w ruchu drogowym, sporcie i przez używki)
7. Omówienie problemów moralnych dotyczących schyłku życia (starość, cierpienie, medycyna paliatywna, technicyzacja procesu umierania, eutanazja).
Kierunek studiów
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę wiedzę z bioetyki personalistycznej. (TMA_W07; P7S_WG )
2. Ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego z zakresie etyki życia ludzkiego. (TMA_W11; P7S_WG)
3. Ma niezbędną wiedzę o powiązaniach teologii moralnej z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami przyrodniczymi, społecznymi i prawnymi, w zakresie życia i zdrowia człowieka, pozwalającą na integrowanie perspektyw dotyczących przedmiotu badań. (TMA_W12; P7S_WG)
Umiejętności
1. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej w zakresie bioetyki. (TMA_U01; P7S_UW)
2. Potrafi merytorycznie argumentować, prowadzić merytoryczną dyskusję dotyczącą aktualnych problemów bioetycznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia poprawnych podsumowań. (TMA_U09; P7S_UK)
3. Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami etyczno-moralnymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu bioetyki. (TMA_U13; P7S_UW)
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów moralnych i bioetycznych. (TMA_K05; P7S_KO)
2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym. (TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO)
3. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za życia swoje i innych. (TMA_K07; P7S_KO)
Kryteria oceniania
• zaliczenie treści niezbędnych dokumentów Kościoła z zakesu bioetyki - wg wykazu (40%)
• egzamin końcowy ustny (60%).
Podstawowe kryteria:
Student otrzymuje ocenę końcowa z egzaminu:
- bardzo dobrą (5), gdy ma bardzo dobrą wiedzę opartą na treści wykładów i lekturze obowiązkowej, poszerzoną dzięki lekturze uzupełniającej;
- dobrą plus (4,5), gdy ma bardzo dobrą wiedzę opartą na treści wykładów i lekturze obowiązkowej;
- dobrą (4), gdy ma dobrą wiedzę opartą na treści wykładów i literaturze obowiązkowej, ale wykazuje pewne niewielkie braki dotyczą precyzyjnego ujęcia istoty problemu bioetycznego w odniesieniu do konkretnych działań ludzkich;
- dostateczną plus (3,5), gdy ma niepełną wiedzę opartą na treści wykładów i lekturze obowiązkowej, zaś braki dotyczą poprawności opisu niektórych działań biomedycznych lub ukazania istoty problemu bioetycznego w odniesieniu do tych działań;
- dostateczną (3), gdy ma jedynie podstawową wiedzę opartą na treści wykładów lub lekturze obowiązkowej, braki dotyczą znajomości niektórych zagadnień wstępnych lub poprawności opisu niektórych kwestii biomedycznych i dotyczące ukazania istoty problemu bioetycznego w odniesieniu do podejmowanych działań;
- niedostateczną (2), gdy ma istotne braki dotyczą znajomości zagadnień wstępnych lub samego tylko rozumienia zagadnień szczegółowych lub choćby ogólnego ukazania niektórych zagadnień biomedycznych oraz problemu bioetycznego w odniesieniu do analizowanych działań.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
MACHINEK M., Życie w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u początku życia ludzkiego, Olsztyn 2004
MACHINEK M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u kresu życia ludzkiego, Olsztyn 2004
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
JAN PAWEŁ II, Encyklika Evangelium vitae (1995)
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Dignitas personae (2008)
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Donum vitae (1987)
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Iura et bona (1980)
B. Literatura uzupełniająca
BOŁOZ W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997
CHYROWICZ B., Bioetyka i ryzyko. Argument „równi pochyłej” w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2000
CHYROWICZ B., Bioetyka. Anatomia sporu, Krakow 2015
Encyklopedia Bioetyki, red. A. Muszala, Radom 2005
KOWALSKI E., Osoba i bioetyka, Kraków 2009.
MELINA L., Kurs bioetyki, Kraków 2016
MORCINIEC P., Etyczne aspekty transplantacyjnej terapii chorób neurozwyrodnieniowych, Opole 2000
ŚLIPKO T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Warszawa 1994.
SCHOCKENHOFF E., Etyka życia. Podstawy i wyzwania, Opole 2014.
WRÓBEL J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Kraków 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: