Bioetyka 5.1.0.8.03.c
Problematyka konwersatorium:
1) Moralny status embrionu (diagnostyka prenatalna, preimplantacyjna, inżynieria genetyczna)
2) Problematyka aborcji
3) Zagadnienie sztucznego zapłodnienia (in vitro)
4) Problematyka zdrowia i choroby (narażanie życia – używki, sporty ekstremalne)
5) Transplantacje narządów
6) Zagadnienie uprawnionej obrony oraz kary śmierci
7) Samobójstwo, eutanazja oraz opieka paliatywna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego odnośnie do problematyki ochrony życia (TMA_W11; P7S_WG).
2. Zna powiązania teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami przyrodniczymi (biologią, embriologią, medycyną), co pozwala na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (TMA_W12; P7S_WG).
3. Orientuje się, jeśli chodzi o wybrane koncepcje człowieka, oraz ma wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych (TnMA_W03; P7S_WG; Rozp. I_2_1).
Umiejętności:
1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii moralnej szczegółowej (bioetyki), obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02; P7S_UW).
2. Potrafi merytorycznie argumentować, prowadzić merytoryczną dyskusję światopoglądową, dotyczącą zagadnień bioetycznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz stanowisk innych autorów (TMA_U09; P7S_UK).
3. Umie posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami etycznomoralnymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych dylematów bioetycznych (TMA_U13; P7S_UW).
Kompetencje społeczne (postawy):
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów (TMA_K05; P7S_KO).
2. Dostrzega i formułuje problemy teologicznomoralne, związane z ludzkim życiem, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia moralności chrześcijańskiej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (TnMA_K02; P7S_KR; Rozp. I_2_3).
3. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy bioetyczne, związane z pracą duszpasterską (TkMA_K02; P7S_KK).
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
- kolokwia pisemne z lektur (60%)
- prezentacja na zadany temat (20%)
- aktywność na zajęciach (20%)
C. Kryteria oceny:
- ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie bioetyki.
W2. Student nie zna teologicznomoralnych koncepcji dotyczących ochrony życia.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych, obejmujących analizę literatury teologicznomoralnej, syntezę różnych koncepcji bioetycznych oraz opracowanie i prezentację wiedzy na ten temat.
U2. Student nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów bioetycznych celem określenia ich znaczeń oraz implikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów bioetycznych, związanych z pracą duszpasterską.
K2. Student nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i bioetyki.
- ocena dostateczna
W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie bioetyki.
W2. Student zna niektóre teologicznomoralne koncepcje dotyczące ochrony życia.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów bioetycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student identyfikuje niektóre dylematy bioetyczne, związane z pracą duszpasterską.
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i bioetyki.
- ocena dobra
WIEDZA
W1. Student posiada wiedzę w zakresie bioetyki.
W2. Student zna teologicznomoralne koncepcje dotyczące ochrony życia.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej oraz syntezę różnych koncepcji bioetycznych.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów bioetycznych celem określenia ich znaczeń i implikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy bioetyczne, związane z pracą duszpasterską.
K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i bioetyki.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie bioetyki.
W2. Student ma pogłębioną wiedzę na temat teologicznomoralnych koncepcji dotyczących ochrony życia.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej, syntezę różnych koncepcji bioetycznych oraz opracowanie i prezentację wiedzy na ten temat.
U2. Student potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów bioetycznych celem określenia ich znaczeń i implikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy bioetyczne, związane z pracą duszpasterską.
K2. Student interesuje się dawnymi i współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i bioetyki.
Literatura
JAN PAWEŁ II, Encyklika Evangelium vitae, Watykan 1995.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja De abortu procurato, Watykan 1974.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja Iura et bona, Watykan 1980.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Donum vitae, Watykan 1987.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Dignitas personae, Watykan 2008.
Encyklopedia bioetyki, red. A. MUSZALA, Radom 2005.
ARAMINI M., Bioetyka dla wszystkich, Kraków 2011.
CZACHOROWSKI M., Skrypt z wybranych zagadnień bioetyki i etyki seksualnej, Lublin 2013.
GRZYBOWSKI J., LONGCHAMPS DE BERIER F. (red.), Wobec in vitro. Genetyczne, moralne, filozoficzne, teologiczne i prawne aspekty zapłodnienia pozaustrojowego, Kielce 2017.
HOŁUB G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014.
KIENIEWICZ P., Bioetyczny labirynt. Czyli o różnych trudnych sprawach w medycynie i życiu, możliwie prostym językiem…, Licheń Stary 2015.
KOWALSKI E., Osoba i bioetyka. Zagadnienia biomedyczne dla duszpasterzy i katechetów, Kraków 2009.
LUCAS R.L., Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005.
MACHINEK M., Życie w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u początku życia ludzkiego, Olsztyn 2000.
MACHINEK M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u kresu życia ludzkiego, Olsztyn 2001.
MORCINIEC P., Bioetyka personalistyczna wobec zwłok ludzkich, Opole 2009.
MUSZALA A., RUDZIEWICZ A., Bioetyka w szkole. Dla nauczycieli, wychowawców i katechetów, Kraków 2007.
ŚLIPKO T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: