Prawo kanoniczne: Księgi IV-VII KPK - II 5.1.0.8.04
W ramach zajęć charakteryzowane są zagadnienia dotyczące:
1. podstaw prawnych posiadania przez Kościół dóbr doczesnych;
2. zarządu dobrami kościelnymi, w szczególności ich alienacji z uwzględnieniem przepisów prawa cywilnego w tym zakresie;
3. strony podmiotowej i przedmiotowej przestępstw;
4. zasad odpowiedzialności karnej i jej wyłączeniami;
5. rodzajów kar kościelnych, środków karnych oraz ich wymierzania i ustania;
6. kar za poszczególne przestępstwa;
4. procesów spornych, w szczególności procesów w sprawach małżeńskich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W1. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa kanonicznego – TMA_W07; P7S_WG;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – TMA_W09; P7S_WG;
W3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – TMA_W12_P7S_WG;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej – TMA_U01; P7S_UW;
U2. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – TMA_U06; P7S_UW;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK;
U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – U13; P7S_UW.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – TMA_K01; P7S_KK;
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO;
K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
Kryteria oceniania
A. Egzamin pisemny - test.
B. Kryteria oceniania
• ocena niedostateczna:
Student:
WIEDZA
W1. nie ma uporządkowanej i pogłębionej, prowadzącej do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu prawa kanonicznego;
W2. nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele;
W3. nie ma pogłębionej wiedzy o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającej na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;
U2. nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele oraz życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
U4. nie potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 nie ma krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K.3. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – związanych z życiem indywidualnym i społecznym;
• ocena dostateczna:
WIEDZA
Student:
W1. ma w części uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa kanonicznego;
W2. ma w części uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele;
W3. ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. W ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;
U2. posiada w niewielkim stopniu umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. posiada podstawową umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
U4. potrafi posługiwać się w ograniczonym zakresie systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma niewielką krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale tylko w nieznacznym stopniu rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K.3. identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele;
• ocena dobra:
WIEDZA
Student:
W1. ma w wystarczającym stopniu uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa kanonicznego;
W2. ma w wystarczającym stopniu uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele;
W3. ma w zakresie większości zagadnień pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;
U2. posiada wystarczającą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. posiada wystarczającą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele oraz życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. ma wystarczającą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K.3. identyfikuje i rozstrzyga większość dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele;
• ocena bardzo dobra:
WIEDZA
Student:
W1. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa kanonicznego;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele;
W3. ma w znacznym stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. potrafi bardzo dobrze samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;
U2. posiada znaczną umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele oraz życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
U4. potrafi bardzo dobrze posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy o różnym stopniu złożoności — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – związane z życiem indywidualnym i społecznym;
Literatura
1. Codex Iuris Canonici auctoritate Ioannis Pauli PP. II promulgatus, (25.01.1983), AAS 75 (1983), pars II, s. 1-317; tekst polski w: Kodeks Prawa Kanonicznego, przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu, Poznań 1984;
2. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Dobra doczesne Kościoła. Sankcje w Kościele. Procesy, t. IV, Olsztyn 2010;
3. A. Domaszk, Dobra doczesne Kościoła, Warszawa 2016;
4. J. Syryjczyk, Sankcje w Kościele. Część ogólna. Komentarz, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: