Liturgia Eucharystii 5.1.0.8.05
Na całość wykłady składają się poszczególne jednostki tematyczne, mające na celu zaznajomienie studenta z historią, teologią i mistagogią liturgii eucharystycznej:
- Zagadnienia wstępne: terminologia, symbolika
- Zgromadzenie liturgiczne
- Zarys rozwoju liturgii eucharystycznej
- Tzw. „Msza Trydencka”
- Ordo Missae 1969 i późniejsze edycje
- Rodzaje i formy celebracji liturgii eucharystycznej; miejsce sprawowania liturgii, księgi liturgiczne
- Struktura Mszy św. i jej istotne elementy
- Obrzędy Mszy św. - liturgia słowa
- Obrzędy Mszy św. - liturgia eucharystyczna
- Modlitwy eucharystyczne: historia i egzegeza
- Msza św. w duszpasterstwie parafialnym
- Kult Eucharystii poza Mszą św.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Wiedza
- TMA_W01: ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii, i prawa kanonicznego, którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej - P7S_WG;
- TMA_W01: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia - P7S_WG;
- TkMA_W02: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej - P7S_WG;
- TMA_W14: rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.
Umiejętności
- TMA_W01: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - P7S_UW;
- TMA_W05: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową - P7S_UW;
- TkMA_U04: potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła katolickiego - P7S_UK.
Kompetencje społeczne
- TMA_K01: ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności - P7S_KK;
- TMA_K02: rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - P7S_KR
- TMA_K07: ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego - P7S_KO.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną,
analiza przebiegu liturgii Eucharystii z dyskusją.
Kryteria oceniania:
1. Kolokwium z zadanej lektury (encyklika Ecclesia de Eucharistia i adhortacja Sacramentum Caritatis) - 25%
2. Kolokwium z Instrukcji o zachowaniu i unikaniu pewnych rzeczy dotyczących Najświętszej Eucharystii - 25%
Egzamin ustny -materiał z wykładów oraz z OWMR (50%)
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich;
W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat teorii i metodologii teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu liturgiki;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki sakramentalnej.
• ocena dostateczna
W1. Student zna niektóre pojęcia i zadania liturgiki oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat liturgii Eucharystii;
W2. ma podstawową wiedzę na temat liturgii Eucharystii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
• ocena dobra
W1. Student zna terminologęi nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i liturgii Eucharystii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w teologii liturgii.
• ocena bardzo dobra
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań liturgiki oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat Eucharystii;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii liturgii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół liturgicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, Poznań 2022.
Jan Paweł II, Ecclesia de Eucharistia, Watykan 2003.
Kongregacja KBiDS, Instrukcji „ Redemptionis Sacramentum” o zachowaniu i unikaniu pewnych rzeczy dotyczących Najświętszej Eucharystii, Watykan 2004.
Benedykt XVI, Sacramentum Caritatis, Watykan 2007.
Podręczniki:
NADOLSKI B., Liturgika. Eucharystia, t. IV, Poznań 1992.
ŚWIERZAWSKI W. (red.), Msza święta, t. III, Kraków 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: