Misjologia 5.1.0.8.06
Treści programowe
1. Misja i jej współczesny kryzys
1.1. Treść pojęcia „misja”
1.2. Kryzys misji chrześcijańskiej
1.3. Podstawy, cel i natura misji
2. Ku współczesnemu rozumieniu misji
2.1. Uzasadnienie biblijne
2.2. Misjologia protestancka
2.3. Misjologia katolicka
2.4. Nowa sytuacja in nowe podejście Soboru Watykańskiego II
3. Posłanie misyjne w posoborowym nauczaniu Magisterium Ecclsiae
3.1. Dekret misyjny Ad gentes
3.2. Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi
3.3. Encyklika Redemptoris missio
4. Zarys teologii misji
4.1. Aspekt trynitarny
4.2. Aspekt chrystologiczny
4.3. Aspekt pneumatologiczny
4.4. Aspekt eklezjologiczny
5. Misja dzisiaj
5.1. Misja, ewangelizacja, nowa ewangelizacja
5.2. Międzykulturowy wymiar misji
6. Kościół w dialogu
6.1. Kościół w dialogu z religiami
6.2. Kościół w dialogu ze współczesnym światem
7. Wnioski
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania misjologii oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na temat misji - TMA_W01; P7S_WG;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii misji oraz kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła - TMA_W08; P7S_WG.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół misjologicznych i koncepcji misji oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie misjologii - TMA_U02; P7S_UW;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie misjologii, historii kultury, i religioznawstwa - TMA_K08; P7S_KR.
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
A. Sposób zaliczenia:
• zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
• zaliczenie ustne z zakresu wyłożonego materiału (90%)
oraz zadanej lektury (10%)
C. Kryteria oceny
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań misjologii oraz nie zna dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat misji;
W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat historii misji oraz kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, poglądów różnych szkół misjologicznych i koncepcji misji oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu misjologii;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie misjologii, historii kultur i religioznawstwa.
• ocena dostateczna
W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania misjologii oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat misji;
W2. ma podstawową wiedzę na temat historii misji oraz niektórych kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych szkół misjologicznych i koncepcji misji;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie misjologii.
• ocena dobra
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania misjologii oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na temat misji;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii misji oraz kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół misjologicznych i wybranych koncepcji misji oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie misjologii;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie misjologii i historii kultury.
• ocena bardzo dobra
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań misjologii oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat misji;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii misji oraz kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół misjologicznych i koncepcji misji oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie misjologii;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie misjologii, historii kultury, i religioznawstwa.
Literatura
1. D. J. BOSCH, Oblicza misji chrześcijańskiej. Zmiany paradygmatu w teologii
misji, Katowice 2010.
2. L. FĄS L, Misyjność Kościoła w przedsoborowych dyskusjach teologicznych, w:
Nurt SVD 2(2005), s. 109-146.
3. J. Górski, Odpowiedzi na 100 pytań o misje, Kraków 2005.
4. B. ION, C. PHILIPPE, G. JACQUES, Misjologia. Mały słownik, Warszawa 2007.
5. J. MARIA, G. LOPETEQIU, Duch misyjny. Vademecum, Warszawa 1991.
6. K. MÜLLER, Teologia misji. Wprowadzenie, Warszawa 1989.
7. S. KAROTEMLER, (red.), Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii,
Warszawa 1997.
8. J. SCHÜTTE (red.), Misje po Soborze Watykańskim II. Płock 1981.
9. P. A. SOKOŁOWSKI, Misje w IX wieku. Wybrane zagadnienia, Pieniężno 2008.
10. P. A. SOKOŁOWSKI, Główne trendy misjologiczne, w: Nurt SVD 4 (2004),
s. 7-44.
11. P. A. SOKOŁOWSKI, Misyjność jako cecha Kościoła, w: Nurt SVD 2(2005),
s. 27-72.
12.Collet G., Missionswissenschaft, w: J. WERBICK, M. WORBS (red.), Miejsca teologii. Orte der Theologie, (Colloquia Theologica 10), Opole 2008, s. 193-210.
13. Urban J. Nowe elementy w teologii misji i perspektywy misjologii, w: J. WERBICK, M. WORBS (red.), Miejsca teologii. Orte der Theologie, (Colloquia Theologica 10), Opole 2008, s. 183-191.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: