Dydaktyka katechezy młodzieży 5.1.0.8.07
Analiza najważniejszych problemów dydaktycznych i zasad dydaktycznych w procesie katechetycznym na poziomie szkoły średniej; środki dydaktyczne w katechezie młodzieżowej, typologia katechezy szkolnej; wymiar biblijny katechezy młodzieżowej, podręczniki i pomoce katechetyczne. Przygotowanie studentów do pracy w charakterze nauczyciela religii (katechety).
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01;
– zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1;
– posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności wychowawczej (przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze) – P7S_WK; TnMA_W06; Rozp. I_2_1
Umiejętności:
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01
– potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04
– potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole – P7S_UK; TnMA_U07; Rozp. I_2_2
– potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2.
Kompetencje społeczne:
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03
– ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3
– potrafi diagnozować i oceniać potrzeby i zachowania uczniów – P7S_KK; TnMA_K03; Rozp. I_2_3.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę (konspekt katechezy)
Literatura
KONFERENCJA EPISKOPATU POLSKI. Podstawa programowa katechezy, Kraków 2010.
KOMISJA WYCHOWANIA KATOLICKIEGO KEP. Program nauczania religii, Kraków 2010.
BAGROWICZ J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.
MĄKOSA P. (red.), Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, Rzeszów 2013.
SZPET J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
STALA J. (red.), Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych, cz. I-II, Tranów 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: