Dydaktyka etyki młodzieży 5.1.0.8.09
Przygotowanie do pracy w charakterze nauczyciela etyki:
1. Cele, zadania i treści etyki w szkole
2. MEN o zasadach dotyczących organizacji etyki w szkołach
3. Program zajęć wpisywany do szkolnego zestawu programu nauczania
4. Podręczniki i pomoce dydaktyczne
5. Dokumenty, literatura etyczna i moralna
6. Kwalifikacje nauczycieli etyki
7. Współczesne zagrożenia i błędy
8. Wychowanie w kręgu wartości
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach etyki z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01;
– zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk etyczno-pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1;
– ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1;
– posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności wychowawczej (szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze) – P7S_WK; TnMA_W06; Rozp. I_2_1.
Umiejętności:
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01;
– potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03;
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2;
– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2;
– potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U05; Rozp. I_2_2.
Kompetencje społeczne:
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03;
– dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3;
– potrafi diagnozować i oceniać potrzeby i zachowania uczniów – P7S_KK; TnMA_K03; Rozp. I_2_3.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę (konspekt zajęć).
Literatura
MEN o zasadach organizacji etyki w szkole (httos://www.portaloswiatowy.pl/).
HOMPLOWICZ J., Etyka wychowawcza. Podręcznik dla wychowawców, Warszawa 1996.
JARCO J., KALITA Z., SEMP M., Etyka. Świat wartości moralnych. Podręcznik do szkoły średniej, Warszawa-Wrocław 1994.
KOCHEL J., Duchowa pedagogia miłości, Poznań 2018.
KOŁODZIEJSKI P., KAPISZEWSKI J., Etyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Gdynia 2012.
MADALIŃSKA-MICHALAK J., JEŻOWSKI A.J., WIĘSŁAW Sz., Etyka w systemie edukacji w Polsce, Warszawa 2017.
STYCZEŃ T., ABC etyki, Lublin 1990.
WOJTYŁA K., Elementarz etyczny, Lublin 1983.
ZIEMBIŃSKI Z., Zarys zagadnień etyki, Poznań-Toruń 1994.
ZIEMSKA A., MALINOWSKI Ł., „Ludzie ścieżki”. Program nauczania etyki na każdym poziomie edukacyjnym, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: