Historia muzyki religijnej i wybrane śpiewy gregoriańskie II 5.1.0.8.12
Treści programowe
Część teoretyczna:
Muzyka w Nowym Testamencie
Znaczenie śpiewu i jego formy w Kościele pierwszych wieków
Chorał gregoriański w średniowieczu
Powstanie i rozwój polifonii średniowiecznej
Muzyka twórców franko-flamandzkich
Muzyka koncertująca baroku
Muzyka kościelna klasyków wiedeńskich
Muzyka kościelna w epoce Oświecenia
Restauracja muzyki kościelnej w XIX w.
Muzyka kościelna XX w.
Reforma muzyki liturgicznej soboru Watykańskiego II
Część praktyczna (Repertuar gregoriański c.d. i śpiewy liturgiczne typiczne w języku polskim)
- hymny
- psalmodia
- antyfony
- responsoria
- Proprium Missae
- Ordinarium Missae
- śpiewy typiczne liturgi Godzin
- śpiewy typiczne Mszy św.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
posiada podstawową wiedzę z zakresu historii muzyki europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem gatunków i form muzyki religijnej.
posiada wiedzę z teorii i semiologii chorału gregoriańskiego.
potrafi posługiwać się gregoriańską i współczesną notacją muzyczną.
Zna i wykonuje podstawowy repertuar w zakresie chorału gregoriańskiego i śpiewów typicznych litugii Godzin i liturgii Eucharystycznej w języku polskim.
Kryteria oceniania
1. Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – 50%
2. Znajomość treści teoretycznej – 40%
2. Aktywność na zajęciach – 10%
Literatura
H. Musch (oprac.), Musik im Gottesdienst, Regensburg 1983, t. I, s. 11–20, 203–374; Liber cantualis, Abbaye Saint-Pierre de Solesmes, 1978; W. Kądziela (oprac.), Gaudeamus, Warszawa 2005; J. Waloszek, Psalite Domino Sapienter. Typiczne melodie Liturgii Godzin i Mszy Świętej, Opole 2004; Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2006; E. Hinz, Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: