Teologia biblijna 5.1.0.9.06
Zajęcia będą przebiegały wg schematu:
1. Wprowadzenie do teologii Starego Testamentu.
2. Wprowadzenie do teologii Nowego Testamentu.
3. Bóg Stwórca, Imię Boże Jahwe.
4. Jezus Chrystus - obraz Mesjasza w księgach Starego Testamentu.
5. Rola Ducha Świętego w życiu Jezusa i obecność w życiu Kościoła.
6. Stworzenie - kosmos.
7. Obraz człowieka (godność człowieka, praca - odpoczynek, ubóstwo).
8. Lud Boży (Tora, Kościół).
9. Przymierze (przymierza antyczne, Pascha, kult).
10. Nowe Przymierze (Eucharystia).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii biblijnej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej - TMA_W05; P7S_WG
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii biblijnej, obejmujące analizę tekstów biblijnych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
U3. Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologii biblijnej z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych - TMA_U04; P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• pisemna praca zaliczeniowa
• zaliczenie z oceną
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie ma wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii biblijnej;
W2. Student nie ma żadnej wiedzy z zakresu teologii biblijnej;
W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie teologii biblijnej.
U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
U3. Student nie ma umiejętności interpretowania podstawowych źródeł teologii biblijnej z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student w ogóle nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej.
• ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii biblijnej;
W2. Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej;
W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie teologii biblijnej;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną;
U3. Student posiada elementarną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologii biblijnej z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
• ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii biblijnej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
W2. Student ma szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu teologii biblijnej;
W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii biblijnej, obejmujące częściową syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
U3. Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologii biblijnej z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności;
K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii biblijnej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
W2. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej;
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii biblijnej, obejmujące analizę tekstów biblijnych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację ich wyników;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze;
U3. Student posiada pogłębioną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologii biblijnej z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób;
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej.
Literatura
Literatura przedmiotu:
J. GNILKA, Teologia Nowego Testamentu, Kraków 2002;
M. ROSIK (red.), Teologia Nowego Testamentu, t. I-III, Wrocław 2008;
H. LANGKAMMER, Teologia biblijna Starego i Nowego Testamentu, Legnica 2007;
X. LEON-DUFOUR (red.), Słownik Teologii Biblijnej, Poznań 1994.
H. WITCZYK (red.), Nowy Słownik Teologii Biblijnej, Lublin – Kielce 2017
J.B. SZLAGA, Dziedzictwo wiary Kościoła Apostolskiego. Zarys teologii Nowego Testamentu, Pelplin 2000;
P. ROSSANO, G. RAVASI, A. GIRLANDA (red.), Nuovo Dizionario di Teologia Biblica, Cinisello Balsamo 2001;
H.J. KRAUS, Die Biblische Theologie. Ihre Geschichte und Problematik, Berlin 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: