Dydaktyka katechezy dorosłych 5.1.0.9.12
Problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
- pojęcie katechezy dorosłych,
- podstawy katechezy dorosłych,
- cele, zadania, kierunki i formy katechezy dorosłych,
- współczesne modele katechezy dorosłych,
- propozycje metodyczne do prowadzenia spotkań katechetycznych w grupie osób dorosłych.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
– ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01
– zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1
– posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1
– zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1
– ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1
– ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1
Umiejętności:
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01
– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02
– potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03
– potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04
– potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2
– potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2
– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2
– potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2
Kompetencje społeczne:
– ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01
– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03
– ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3
– dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Kolokwium pisemne – 40%
2. Aktywność na zajęciach – udział w dyskusji 20%
3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i przedłożenie jej grupie – 40%
Kryteria oceniania:
Student:
- na ocenę dostateczną (3):
W1. Wyjaśnia pojęcie „katecheza dorosłych”
W2. Omawia podstawy katechezy dorosłych
W3. Opisuje cele i zadania katechezy dorosłych
U1. Projektuje konspekt katechezy dorosłych
U2. Wykorzystuje różne metody prowadzenia katechezy dorosłych
U3. Stosuje podstawową wiedzę z dydaktyki katechezy dorosłych w planowaniu spotkań katechetycznych
K1. Współpracuje w zespole
K2. Określa priorytety związane z pracą katechety w parafii
K3. Dostrzega współczesne problemy katechetyczne
- na ocenę dobrą (4):
W1. Opisuje proces planowania różnych form katechezy dorosłych
W2. Wskazuje na cechy dobrego katechety w parafii
W3. Omawia zróżnicowane koncepcje katechezy dorosłych
U1. Analizuje różne rozwiązania katechetyczne
U2. Właściwie projektuje katechezę dorosłych w parafii
U3. Ocenia programy i pomoce katechetyczne adresowane do dorosłych
K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej
K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz promocji katechezy dorosłych w parafii
K3. Wykazuje aktywność własną w pracy katechetycznej
- na ocenę bardzo dobrą (5):
W1. Opowiada o kryteriach doboru treści i metod w katechezie dorosłych
W2. Wskazuje na wartość dydaktyki katechezy dorosłych
W3. Charakteryzuje aktualne problemy związane z tworzeniem dojrzałych wspólnot katechetycznych
U1. Proponuje nowe rozwiązania organizacyjne i metodyczne
U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania dylematów katechetycznych
U3. Uzasadnia potrzebę odnowy i reaktywacji katechezy dorosłych w parafii
K1. Aktywnie uczestniczy w projektach ewangelizacyjnych
K2. Podejmuje dialog katechetyczny w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych
K3. Podejmuje wyzwania katechetyczne
Praktyki zawodowe
Przedmiot „Dydaktyka katechezy dorosłych” jest teoretycznym wprowadzeniem w praktyki związane z nauczaniem religii i katechezą parafialną.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. Wykorzystywana podczas zajęć:
Alberich A., Katecheza dzisiaj. Katechetyka fundamentalna. Warszawa 2003.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998.
Kurzydło D., Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Kraków 2003.
Łabendowicz S., Katecheza dorosłych Kościoła posoborowego w świetle dokumentów i literatury katechetycznej, Radom 2007.
Stala J., Misiaszek K. (red.), Katecheza dorosłych, Tarnów 2009.
Misiaszek K. (red.), Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, Warszawa 2002.
A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta:
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Katechizm dla dorosłych, Kraków 1999.
B. Literatura uzupełniająca:
Czupryński W., Odnowa parafii i duszpasterstwa. Deuterokatechumentalna koncepcja chrześcijańskiej formacji w myśli i dziele ks. Franciszka Blachnickiego, Olsztyn 2011.
Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998.
Klich A. E., Pismo Święte w polskiej katechezie posoborowej, Studium egzegetyczno-katechetyczne, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: