Wiara i rozum – filozoficzne podstawy teologii 5.1.1.1.01
Podstawowe tematy poruszane podczas zajęć:
(1) Założenia epistemologii religii.
(2) Rodzaje wiary i wiedzy.
(3) Miejsce przekonań w strukturze wiary religijnej.
(4) Sposoby uzasadniania przekonań religijnych.
(5) Problem racjonalności przekonań religijnych.
(6) Modele relacji między wiarą a rozumem oraz filozofią a teologią.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza; student zna i rozumie
W1: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TK-MA_W01; P7S_WG;
W2: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; TK-MA_W06; P7S_WG;
W3: ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii - TK-MA_W07; P7S_WG/K;
Umiejętności: student potrafi:
U1: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TK-MA_U01; P7S_UW;
U2: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów; TK-MA_U02; P7S_UW;
U3: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych - TK-MA_U02; P7S_UW;
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K1: krytycznej oceny poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności - TK-MA_K01; P7S_KK;
K2: własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób - TK-MA_K02; P7S_KR;
K3: określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz przewidywania wielokierunkowych skutków swojej działalności - TK-MA_K04; P7S_KK; P7S_KO;
K4: interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów - TK-MA_K05; P7S_KO;
K5: rozwiązywania dylematów doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym - TK-MA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
K6: współpracy w zakresie teologii z różnymi ośrodkami i szkołami badawczymi - TK-MA_K07; P7S_KR.
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
A. Sposób zaliczenia:
• egzamin
B. Forma zaliczenia:
• egzamin ustny
C. Kryteria oceny
• Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, analiza tekstów, rozwiązywanie ćwiczeń) – 20%
• Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na wskazany temat) – 40%
• Zaliczenie pisemne z treści zajęć – 40%
Literatura
1. Sobór Watykański I, Konstytucja dogmatyczna o wierze katolickiej (Dei Filius), w: Dokumenty soborów powszechnych, t. IV: 1511–1870, Kraków 2004, s. 889–911.
2. Jan Paweł II, Fides et ratio. Encyklika o relacjach między wiarą a rozumem, Rzym 1998.
3. J.M. Bocheński, Logika i filozofia. Wybór pism, Warszawa 1993.
4. A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996
5. J. Herbut, Artykuły i szkice. Z metodologii i teorii metafizyki, filozoficznej analizy języka religii oraz etyki i metaetyki, Opole 2008.
6. M.A. Krąpiec, Dzieła, t. XXI: Filozofia co wyjaśnia? – Filozofia w teologii, Lublin 2000.
7. P. Moskal, Filozofia Boga i epistemologia przekonań religijnych, Kraków 2008.
8. M. Przełęcki, Poznanie religijne, w: tenże, Poza granicami nauki. Z semantyki poznania pozanaukowego, Warszawa 1996, s. 65–78.
9. Tenże, Problem racjonalności wierzeń religijnych, „Studia Filozoficzne” 1989, nr 1, s. 55–64.
10. J. Wojtysiak, Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu, Kraków 2012.
11. K. Wolsza, Relijne wymiary doświadczenia i myślenia, Opole 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: