Metodologia nauk teologicznych 5.1.1.1.02.c
Konwersatorium będzie miało kształt dwuczęściowy. Rozpocznie się prezentacją przez studenta zadanego tematu. Ta część będzie trwała 20 do 25 minut. Następnie będzie dyskusja nad przedstawionym problemem. Jak już to zostało zapowiedziane treścią konwersacji będzie tematyka zawarta w drugim tomie „Studiów Nauk Teologicznych PAN” dotycząca metodologii poszczególnych subdyscyplin teologicznych. Cały tekst tego tomu dostępny jest w Internecie, dlatego z prezentowaną tematyką każdego spotkania powinni zapoznać się wszyscy, żeby każdy mógł zabrać głos w dyskusji. Jak to zostało zapisane w sylabusie podstawą oceny studenta będzie między innymi aktywność w czasie konwersacji. Będzie ona polegać nie tylko na zaprezentowaniu tematu, ale także na udziale w dyskusji na każdym spotkaniu.
Tematy konwersacji będą następujące:
1. Metodologia badań nad Starym Testamentem
[A. Tronina, Metodologia badań nad orędziem Starego Testamentu]
2. Metodologia badań na Nowym Testamentem
[W. Chrostowski, Zarys metodologii biblistyki Nowego Testamentu]
3. Metodologia teologii patrystycznej
[B. Częsz, Metodologia patrologii – patrystyki]
4. Metodologia historii Kościoła
[K. Dola, Historia Kościoła. Przedmiot – metoda – periodyzacja]
5. Metodologia chrystologii teologicznofundamentalnej
[M. Rusecki, J. Mastej, Metodologia chrystologii fundamentalnej. Demonstratio christiana]
6. Metodologia eklezjologii teologicznofundamentalnej
[H. Seweryniak, Metodologia eklezjologii fundamentalnej. Demonstratio catholica]
7. Metodologia teologii religii
[I. S. Ledwoń, Metodologiczny status teologii religii]
8. Metodologia teologii dogmatycznej
[C. S. Bartnik, Metodologia teologii dogmatycznej]
9. Metodologia teologii moralnej
[P. Góralczyk, Teologia moralna – poszukiwanie tożsamości metodologicznej]
10. Metodologia teologii duchowości
[S. Urbański, Metodologia teologii duchowości]
11. Metodologia teologii pastoralnej
[R. Kamiński, Z metodologii teologii pastoralnej]
12. Metodologia nauki o liturgii
[H. J. Sobeczko, Pluralizm metodologiczny w nauce o liturgii]
13. Metodologia katechetyki
[P. Tomasik, Metodologia katechetyki podstawowe zagadnienia]
14. Metodologia homiletyki
[W. Przyczyna, G. Siwek, O metodologii homiletyki]
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
TK-MA_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej P7S_WG
TK-MA_W02 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia P7S_WG
TK-MA_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG
Umiejętności: absolwent potrafi
TK-MA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW
TK-MA_U02 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów P7S_UW
TK-MA_U03 posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych P7S_UW
TK-MA_U04 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową P7S_UW
TK-MA_U06 potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW
TK-MA_U07 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych P7S_UW
TK-MA_U08 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia rzeczowej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK
TK-MA_U10 potrafi kierować pracą zespołu oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować w tych zespołach wiodącą rolę P7S_UO
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
TK-MA_K01 krytycznej oceny poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności P7S_KK
TK-MA_K03 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TK-MA_K05 interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów P7S_KO
TK-MA_K07 współpracy w zakresie teologii z różnymi ośrodkami i szkołami badawczymi P7S_KR
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 10%.
2. Zaliczenie lektury – 40%.
3. Zaliczenie pisemne z prezentowanej podczas zajęć – 50%.
Literatura
A. Anderwald, Teologia a nauki przyrodnicze. Rola wiedzy przyrodniczej w dociekaniach teologicznych, Opole 2007.
A. Bronk, S. Majdański, Teologia – próba metodologiczno-epistemologicznej charakterystyki Nauka 2/2006, 81-110.
T. Dola, Zasada komplementarności w teologii, ZNKUL 38:1995 nr 1-2 s. 79-87.
T. Dola, Podstawy zastosowania pojęcia modelu w teologii, w: Czas. Ewolucja. Duch, red. K. Wolsza, Opole 1997, s. 382–391.
T. Dola, Historyczny kształt prawdy, w: Prawda wobec rozumu i wiary, (Sympozja 31), red. S. Rabiej, Opole 1999, ss. 97-106.
T. Dola, Teologia a Urząd Nauczycielski Kościoła. Polska perspektywa, w: J. Werbick, M. Worbs (red.), Miejsca teologii. Orte der Theologie, Opole 2008, s. 71-78.
T. Dola, Filozofowanie w teologii według Karla Rahnera, w: K. Wolsza (red.) W trosce o kulturę logiczną, Opole 2014, s. 295-307.
T. Dola, Inspiracje heglowskie w teologii chrześcijańskiej, Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II Kul, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawla II, vol. 28, nr 4 (112), 2015, ss. 166-178.
T. Dola, Racjonalność w badaniach teologicznych, w: Jodkowski Marek, Nalewaj Aleksandra, Piechocka-Kłos Maria (red.), Misja teologii w uniwersytecie, Olsztyn 2015, ss. 69-77.
T. Dzidek, Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Kraków 2001.
T. Dzidek i in. (red.), Poznanie teologiczne (Teologia fundamentalna, t. V), Kraków 2006.
M. Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 2009.
S. Kamiński, Metoda w teologii, w: W. Granat (red.), Dogmatyka katolicka. Tom wstępny, Lublin 1965, s. 147-162.
S. Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 19813.
J. Królikowski, Fides quaerens intellectum. Natura i metoda teologii, Tarnów 2000.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Teologia dzisiaj. Perspektywy, zasady i kryteria (2012).
S. C. Napiórkowski, Jak uprawiać teologię, Wrocław 1994.
P. Nitecki, Teologia na Uniwersytecie? http://www.nowezycie.archidiecezja.wroc.pl/stara_strona/numery/112011/06.html (dostęp: 18.10.2020).
L. Nowak, Metodologiczne kryterium demarkacji i problem statusu teologii, „Nauka” 2004 nr 3 s. 121-136.
P. Sikora, Teologia na uniwersytecie? https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TI/TIN/teologia_uniwersytet.html (dostęp: 18.10.2020).
J. Werbick, Wprowadzenie do epistemologii teologicznej, tłum. G. Rawski, Kraków 2014.
T. Węcławski, Metodologia teologii, „Nauka” 2004 nr 3, s. 101-120.
J. Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, tł. J. Ożóg, Kraków 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: