Teologia w relacji do innych nauk 5.1.1.1.03
Jedną z charakterystycznych cech współczesnej nauki jest jej rozczłonkowanie na wiele szczegółowych dyscyplin luźno powiązanych ze sobą. Tego rodzaju niepowiązany pluralizm metod badawczych, zachodzący nierzadko już w ramach jednej dziedziny nauki jest często konsekwencją specjalizacji badań naukowych. Postępujący brak powiązania pomiędzy naukami jest szczególnie widoczny na przykładzie nauk przyrodniczych i teologicznych. Sam zatem fenomen wielości wśród pośród dyscyplin naukowych jest faktem, którego nie sposób dziś nie zauważyć. Fakt ten stawia konkretne wezwania wobec Kościoła, którego zadaniem jest proklamacja Bożego objawienia i to współczesnemu człowiekowi. Horyzonty współczesnego myślenia są, przy całej ich wielorakości, głęboko naznaczone przez naukowo przyrodniczy i ewolucyjny obraz świata. Jeśli Kościół i znajdująca się w jego służbie teologia pragną dalej w zrozumiały sposób przekazywać swoją propozycję sensu i orientacji życia muszą dążyć do wytworzenia komunikowalnych połączeń ze współczesnymi horyzontami rozumienia rzeczywistości. Celem wykładu jest (1) ukazanie teologii w relacji do innych dziedzin nauki; (2) możliwych interakcji pomiędzy teologią a innymi naukami; (3) możliwości wykorzystania wiedzy pozateologicznej w refleksji teologicznej.
W cyklu 2023/24-Z:
zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
W cyklu 2023/24-Z: zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu | W cyklu 2022/23-Z: Celem zajęć jest: Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących współczesnej problematyki naukowości teologii w perspektywie do innych nauk . Zaznajomienie z przemianami jakie dokonały w uzasadninaniu naukowości teologii (z uwzględnieniem różnic konfesyjnych), jak również aktualnymi odniesieniami teologii (nie tylko filozofii) ale przede wszystkim do nauk przyrodniczych. Wyrobienie umiejętności krytycznej interpretacji relacji teologia - nauki. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student (wiedza i zrozumienie):
W1. ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG; TMA_W01)
W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej (P7S_WG; TK-MA_W04);
W3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (P7S_WG; TK-MA_W06)
Student (umiejętności):
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TK-MA_U02; P7S_UW)
U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii (TK-MA_U03; P7S_UW)
U3. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TK-MA_U05; P7S_UW).
Student (kompetencje społeczne):
K1. jest gotów do własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób (TK-MA_K02; P7S_KR)
K2. Jest gotów do interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów (TK-MA_K05; P7S_KO)
K3. Jest gotów do współpracy w zakresie teologii z różnymi ośrodkami i szkołami badawczymi (TK-MA_K07; P7S_KR)
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie ustne z prezentowanej podczas zajęć treści. Student losuje po jednej tezie z trzech bloków tematycznych (zob. skrócony opis przedmiotu).
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, 1998; M. Rusecki, J. Mastej, K. Kucha (red.), Metodologia teologii fundamentalnej, Lublin 2019; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; A. Anderwald, T. Dola, M. Rusecki, (red.), Tożsamość teologii, Opole 2010; M. Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Kraków 20152 ; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Bieżące art. dotyczące problematyki relacji teologii do innych nauk zawarte w czasopismach teologicznych (m.in. Studia Nauk Teologicznych PAN (200-2010) oraz w serii Biblioteka Teologii Fundamentalnej 2006-).
W cyklu 2023/24-Z:
zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: