Teologia w relacji do innych nauk 5.1.1.1.03.c
Obecnie w Polsce istnieje 11 wydziałów teologicznych: 4 na uczelniach kościelnych (KUL, PAT, PWT we Wrocławiu, PWT w Warszawie) oraz 7 na uniwersytetach państwowych (UO, UAM, UWM, UKSW, UŚ, UMK, US). Uniwersytet jest szczególną miejscem, gdzie powinno dochodzić do budowania relacji między różnymi naukami. Budowanie tych relacji wydaje się ważne w kontekście postępującej współcześnie specjalizacji dyscyplin naukowych, a tym samym fragmentaryzacji ich poznawania rzeczywistości.
Teologia w relacji do innych nauk – analiza relacji w praktyce w przestrzeni uniwersytetu. Tak sformułowane zadanie badawcze zostaje podjęte w ramach konwersatorium do wykładu Teologia w relacji do innych nauk. Zadanie to obejmuje analizę tekstów nt. uniwersytetu – misji uniwersytetu – obecności teologii na uniwersytecie (z uwzględnieniem przeszłości, ale akcentem na aktualna sytuacje). Analiza ma prowadzić do: (1) określenia roli teologii w dziedzinie rozwijania nauki i kultury – dawnej i dziś; (2) dokonywania ewaluacji jej aktualnej obecności w strukturach uniwersytetu (zmagań, z jakimi musi się mierzyć – zagrożeń– szans (wykorzystanych ale niewykorzystanych).
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Dyduch Jan, Fundamentalne zasady inspirujące aktualny Statut Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Annales Canonici 12 (2016) • s. 65–77 (PDF)
Mleczko Wojciech, Społeczna i wychowawcza rola uniwersytetu w nauczaniu Kościoła katolickiego, Polonia Sacra 20 (2007), s. 257–276.
Rychlicki Czesław, Uniwersytety katolickie i wydziały nauk kościelnych we współczesnym kontekście kulturowym, Teologia w Polsce 2 (2008) nr 2, s. 283-298.
Sikora Piotr, Teologia na uniwersytecie? TP https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TI/TIN/teologia_uniwersytet.html [dostęp 14.10.2020]
Śleczka Piotr, O uniwersytecie, który nie chciał papieża, http://cw.kul.lublin.pl/Content/33393/38603__Sleczka--Piotr----O-_0000.pdf [dostęp 16.10.20202]
Urbański Stanisław (red.), Uniwersytety w nauczaniu Jana Pawła II, t. 1 i 2, Warszawa 1999-2000.
| W cyklu 2022/23-Z: Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Sapientia christiana (1979) https://www.ignatianum.edu.pl/storage/files/November2018/sapientia-christiana-constitutio-lat-pol.pdf
Jan Paweł II, Konstytucja apostolska o uniwersytetach katolickich Ex corde Ecclesiae, (1990).
Benedykt XVI, Wiara, rozum, uniwersytet (Wykład wygłoszony 12 września 2006 roku przez papieża Benedykta XVI na Uniwersytecie Ratyzbońskim w Niemczech), https://teologiapolityczna.pl/benedykt-xvi-wiara-rozum-i-uniwersytet-wyklad-ratyzbonski- [dostęp 18.10.2020]
Benedykt XVI, Wiara, rozum i uniwersytet: wspomnienia i refleksje, w: P. Słabek (oprac.), Islam a chrześcijaństwo. Konfrontacja czy dialog, Kraków 2006, s. 17-32 [albo]
Benedykt XVI, Chrześcijaństwo ma być zachętą do prawdy, „Nasz Dziennik” z dn. 21.01.2008, s. 9-10.
Franciszek, Konstytucja apostolska O uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium (2017) [szczególnie nr 1-5]
Dyduch Jan, Fundamentalne zasady inspirujące aktualny Statut Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Annales Canonici 12 (2016) • s. 65–77 (PDF)
Mleczko Wojciech, Społeczna i wychowawcza rola uniwersytetu w nauczaniu Kościoła katolickiego, Polonia Sacra 20 (2007), s. 257–276.
Rychlicki Czesław, Uniwersytety katolickie i wydziały nauk kościelnych we współczesnym kontekście kulturowym, Teologia w Polsce 2 (2008) nr 2, s. 283-298.
Śleczka Piotr, O uniwersytecie, który nie chciał papieża, http://cw.kul.lublin.pl/Content/33393/38603__Sleczka--Piotr----O-_0000.pdf [dostęp 16.10.2020]
Urbański Stanisław (red.), Uniwersytety w nauczaniu Jana Pawła II, t. 1 i 2, Warszawa 1999-2000.
|
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student (wiedza i zrozumienie):
W1. ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG; TMA_W01)
W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej (P7S_WG; TK-MA_W04);
W3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (P7S_WG; TK-MA_W06)
Student (umiejętności):
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TK-MA_U02; P7S_UW)
U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii (TK-MA_U03; P7S_UW)
U3. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TK-MA_U05; P7S_UW).
Student (kompetencje społeczne):
K1. jest gotów do własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób (TK-MA_K02; P7S_KR)
K2. Jest gotów do interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów (TK-MA_K05; P7S_KO)
K3. Jest gotów do współpracy w zakresie teologii z różnymi ośrodkami i szkołami badawczymi (TK-MA_K07; P7S_KR)
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%.
2. Przygotowanie omówienia w formie pisemnej (format A 4, max. 2 strony, czcionka 11, interlinia 1,25) wybranej nowszej (wydanej po 2010) książki (albo rozdziału min. 25 stron) z zakresu tematyki zajęć (czyli relacji teologii do innych nauk; rozumienia teologii jako nauki, dialogu teologii z innymi naukami; obecność teologii w przestrzeni publicznej; obecność teologii w strukturach uniwersytetu – aktualne wezwania; wkład uniwersytetów katolickich w kulturę). Wybrana książka powinna być spoza listy literatury przedmiotu. Zbiór książek w naszej BWT UO w podanej tematyce jest bardzo obszerny. Zadanie należy wykonać do 15 stycznia 2021. – 30%
3. Zaliczenie ustne z prezentowanej podczas zajęć teorii – 50%. (na podstawie pytań do tekstów będących przedmiotem analiz na ćwiczeniach).
Literatura
Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Sapientia christiana (1979) https://www.ignatianum.edu.pl/storage/files/November2018/sapientia-christiana-constitutio-lat-pol.pdf
Jan Paweł II, Konstytucja apostolska o uniwersytetach katolickich Ex corde Ecclesiae, (1990).
Benedykt XVI, Wiara, rozum, uniwersytet (Wykład wygłoszony 12 września 2006 roku przez papieża Benedykta XVI na Uniwersytecie Ratyzbońskim w Niemczech), https://teologiapolityczna.pl/benedykt-xvi-wiara-rozum-i-uniwersytet-wyklad-ratyzbonski- [dostęp 18.10.2020],
Franciszek, Konstytucja apostolska O uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium (2017) [szczególnie nr 1-5]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: